‘Technologie belangrijk, maar goede informatie hierover is schaars’

woensdag 11 juli, 2018

Uit onderzoek van TomTom Telematics blijkt dat Nederlandse bedrijven nieuwe technologieën omarmen om de productiviteit te verhogen en hun medewerkers beter te kunnen managen. Tegelijkertijd worstelen bedrijven met een gebrek aan betrouwbare informatie over technologie die voor hen interessant kan zijn.

Uit de infographic van het onderzoek van TomTom Telematics. Klik om te downloaden

TomTom Telematics, leverancier van wagenparkbeheer- en connected car-diensten, ontdekte met het onderzoek dat bijna driekwart (73%) van de bedrijven inziet hoe belangrijk technologie is voor het werven, behouden en motiveren van hun medewerkers. Tegelijkertijd worden het verhogen van de productiviteit (19%), verhogen van de verkoop (18%), verbeteren van de klantenservice (13%) en verlagen van bedrijfskosten (12%) genoemd als de belangrijkste motivaties om nieuwe technologie te implementeren.

Toch geeft bijna de helft van de bedrijven (46%) aan moeite te hebben met het vinden van betrouwbaar advies om nieuwe technologie te introduceren. Gebrek aan relevante informatie van aanbieders is hiervoor de belangrijkste reden, aldus 22% van de ondervraagden. Andere grote oorzaken die worden onderstreept zijn het gebrek aan kennis binnen de organisatie (24%), het vinden van een aanbieder die bij de organisatie past (15%) en bijkomende kosten (40%).

Maar 44% zegt ‘early adopter’ te zijn

Volgens René de Jong, Sales Director Benelux bij TomTom Telematics, kunnen bedrijven door te investeren in nieuwe technologie hun medewerkers behouden en voorblijven op de concurrentie. “We hebben dit onderzoek uit laten voeren om een duidelijk beeld te kunnen schetsen van de mate waarin bedrijven technologie omarmen en implementeren. Bovendien wilden we laten zien welke uitdagingen daarbij komen kijken en op welke trends ze daarbij kunnen letten.”

Hoewel technologie een steeds grotere rol speelt op het werk, geeft maar 44% van de ondervraagde bedrijfsmanagers aan dat hun bedrijf een ‘early adopter’ is en op nieuwe innovaties inspeelt. Daarbij geeft maar liefst 32% aan dat de technologie die ze thuis gebruiken geavanceerder is dan die op de werkplek.

“We zien dat bedrijven terughoudend zijn met de implementatie van nieuwe technologie,” geeft René de Jong aan. “Maar niets doen terwijl anderen gebruikmaken van de nieuwste technologieën en innovaties is een enorm risico. Daarnaast zal de privé-situatie steeds vaker de norm zijn voor de verwachte ervaring ten aanzien van technologische ondersteuning op het werk.”

Gebruiksvriendelijkheid

Bij het vergelijken van aanbieders spelen vooral technische ondersteuning (33%) en gebruiksvriendelijkheid (41%) een grote rol. “Het is van groot belang dat bedrijven uitzoeken welke mogelijkheden er zijn, zodat ze investeren in oplossingen die ondersteunend en intuïtief zijn en passen bij hun bedrijfsprocessen. Bij TomTom Telematics nemen we dit heel serieus. Met diepgaande, begrijpelijke informatie over onze diensten en relevante data zoals dit onderzoek, bieden we medewerkers en leidinggevenden de inzichten en het gebruiksgemak die ze nodig hebben om de juiste keuzes te maken.”

De belangrijkste resultaten van alle zeven Europese landen waarin dit onderzoek is uitgevoerd, inclusief actiegerichte inzichten en adviezen, zijn weergegeven in deze infographic. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.400 bedrijfsmanagers in het midden en hoger management.

Categorie: Blackbox / Telematica
Labels: TomTom Telematics