SWOV: zelfrijdende auto laat nog decennia op zich wachten

dinsdag 17 juli, 2018

Het duurt mogelijk nog tientallen jaren voordat auto’s in alle omstandigheden volledig automatisch rijden. Dat blijkt uit de publicatie Veiligonderwegmetdeauto.nl van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in samenwerking met RAI Vereniging.

De introductie van volledig zelfrijdende auto’s is gecompliceerd door onder meer onvoorspelbaar menselijk gedrag. Dat vraagt meer ontwikkelingstijd en ruimte om veilig te testen. Op basis van berichtgeving van de techbedrijven lijkt het nu slechts een kwestie van tijd voordat de eerste volledig zelfrijdende auto voor de consument beschikbaar is. Maar RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck is meer behoudend in zijn voorspelling. “Hoewel we positief zijn over de ontwikkeling, duurt het mogelijk nog tientallen jaren voordat auto’s in alle omstandigheden volledig zelfstandig kunnen rijden.”

Complexiteit zit in derde fase

De overgang naar volledig zelfstandig rijdende auto’s is opgedeeld in zes fasen: van geen automatisering naar volledige geautomatiseerde auto’s. “De complexiteit zit vooral in de derde fase”, aldus SWOV directeur Peter van der Knaap. “Hierbij rijdt de auto (deels) zelfstandig maar moet de bestuurder ook alert blijven en eventueel zelf ingrijpen. Dit vraagt andere rijvaardigheden dan normaal en kan voor gevaarlijke situaties zorgen.” Experts adviseren dan ook om nieuwe hard- en software langer in een veilige omgeving door te ontwikkelen voordat deze systemen direct op de weg worden getest.

Infrastructuur

Van der Knaap wijst er ook op dat in de verschillende overgangs- en ontwikkelingsfasen naar volledig geautomatiseerde auto’s, nieuwe uitdagingen ontstaan. “Denk aan de interactie met het ‘traditionele verkeer’ en de huidige infrastructuur, privacy, wetgeving, cyber security en beperkingen van het systeem onder bepaalde (weers)condities.” De politieke wil en mate van maatschappelijke acceptatie van zelfstandig rijdende auto’s wordt beïnvloed door deze factoren en maakt het transitiepad lang en onvoorspelbaar.

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft in een eerdere studie onderscheid gemaakt tussen een snel en een langzaam transitiepad. Op het snelle pad komen na 2020 de eerste auto’s van niveau 3 en 4 op de markt. Vanaf dat moment duurt het enkele decennia totdat deze voertuigen een meerderheid binnen het wagenpark vormen. Tegen die tijd komt niveau 5 op de markt. Die zijn dan naar verwachting in de meerderheid vanaf pakweg 2065. Het langzame pad gaat uit van technische beperkingen. Daarbij laat een doorbraak van niveau 3 en 4 tot circa 2045 op zich wachten en verschijnt niveau 5 pas vanaf 2085.

Klik hier voor de studie: De zelfrijdende auto: een nieuwe revolutie?

Categorie: Zelfrijdende auto
Labels: RAI Vereniging, SWOV