Europees Parlement wil (nog) strengere CO2-uitstootnormen

woensdag 12 september, 2018

De milieucommissie van het Europees Parlement wil tegen 2030 dat nieuwe auto’s 45% minder CO2-uitstoten, flink strenger dan de eerdere eisen van de Europese Commissie (-30%). Ook het aandeel van elektrische (bestel)auto’s moet fors hoger dan de Commissie eerder heeft bepaald. De autobranche slaat alarm.

Volgens de plannen van de milieucommissie moet al in 2025 zo’n 20 procent CO2-reductie worden gerealiseerd. Dat geldt ook voor LCV’s, ofwel bestelauto’s. Het aandeel van elektrische auto’s, of voertuigen met een heel lage CO2-uitstoot, moet in dat jaar 20 procent bedragen en in 2030 zeker 45 procent. Vanaf 2023 moeten er bovendien betere en vooral reëlere emissietests zijn.

De plannen worden begin oktober in stemming gebracht voor het voltallige Europees Parlement. ACEA, de Europese koepel van autoproducenten, slaat alarm over de plannen, meldt het in een persbericht. De plannen zouden ‘onrealistisch’ zijn en dreigt zelfs nadelig uit te pakken voor elektrisch rijden. Volgens Secretary General, Erik Jonnaert, van ECEA moet de transitie te managen zijn. “We zijn volledig overtuigd dat we naar een zero-emissie mobiliteit moeten gaan. Maar het moet op een manier gaan dat het te behapstukken is voor zowel de industrie en hun werknemers zelf als voor consumenten. En uiteraard ook voor de lidstaten die hun elektrische infratsructuur erop moeten aanpassen.”

ACEA heeft eerder gesteld dat tegen 2030 de CO2-uitstoot van personenwagens met hooguit 20% zouden kunnen terugdringen. De Europese Commissie kwam in november vorig jaar met een voorstel van 30%. De milieucommissie van het Europees Parlement doet daar nu dus een stevige schep bovenop.

Categorie: Milieu / CO2-besparing
Labels: ACEA, Europees Parlement