“Budgetteren van laadkosten: de Outlander was er niets bij!”

vrijdag 21 september, 2018

De brandstofkosten van een plug-in hybride mochten dan moeilijk te budgetteren zijn vanwege het vaak gapende gat tussen theoretisch- en praktijkverbruik, het is niets vergeleken met de enorme verschillen in laadtarieven voor elektrische auto’s. Zonder goede afspraken kunnen de kosten zomaar 300 procent van elkaar afwijken, aldus Bas Bullens van eMobility (Essent).

Bas Bullens in gesprek met de zaal

Bullens maakte gisteren tijdens de Fleet Lounge zijn gehoor wegwijs in het ‘oerwoud van afspraken’ nodig om als bedrijf elektrisch rijden goed op de kaart te zetten. De opgetrommelde fleetmanagers moesten zijn relaas soms met gefronste wenkbrauwen aanhoren. Een flink park met bijvoorbeeld 250 elektrische auto’s kost bij normaal (lees: theoretisch) verbruik 2,5 ton per jaar aan stroomkosten. Alleszins redelijk. Maar heb je geen controle over waar leaserijders laden, kan die kostenpost zomaar oplopen tot jaarlijks 7 ton. “Met brandstofauto’s rijden we soms om voor 5 cent korting aan de pomp. De tarieven aan de laadpaal kunnen soms met 300 procent van elkaar verschillen, en niemand die er erg in heeft”, aldus Bullens.

Maar het verhaal van Bullens moest natuurlijk niet als afschrikking werken. Elektrisch rijden komt eraan, laadtechnieken worden steeds slimmer en sneller. Bullens verwacht zelfs dat op een gegeven moment het woud aan laadpalen zal afnemen, omdat het bereik van de elektrische auto’s alleen maar groter wordt. Dan kan er het best thuis of op het werk worden geladen, veruit goedkoper dan openbaar laden en helemaal vergeleken met snelladen.

Roamingkosten

Toch kan er ook in geval van thuisladen roamingkosten worden berekend door een provider. Dergelijke roamingkosten zijn nog het minst transparant van alle kosten aan de laadpaal, zegt Bullens. Hij kan slechts adviseren goede afspraken te maken met de leveranciers van zowel stroom als laadpassen. En hoe de laadkosten thuis met de werkgever worden verrekend, dat moet uiteindelijk allemaal in de autoregeling komen. Ook met de leasemaatschappijen moet duidelijk zijn wat er bijvoorbeeld gebeurt als een leaserijder voortijdig het contract opzegt omdat hij of zij uit dienst gaat. “Bij Essent hebben we over dergelijke voortijdige beëindiging van een contract afspraken gemaakt met de leasemaatschappij. Dus ook wat er met de thuislaadpaal gebeurt.”

Bullens verwacht vooral een sterke groei in dat aantal thuislaadpunten. Zo’n 30 procent van de huishoudens in Nederland heeft een eigen oprit, hij verwacht dat zo’n 50 procent van de leaserijders straks een eigen laadpunt heeft. Het tarief voor thuisladen is doorgaans zo’n 20 cent per kWh. Kantoorladen is met 13 cent per kWh doorgaans goedkoper, aangezien veel bedrijven een voordelig  grootzakelijk contract hebben met hun energieleverancier. Publiek laden is met een gemiddeld tarief van 30 cent een stuk duurder terwijl snelladen met 60 cent het duurst is.

1 op 16

Bullens had wat cijfers op rij gezet en vergeleken met het verbruik van een brandstofauto. Die laatste rijdt 1 op 16 wat neerkomt op 2.775 euro per jaar bij 30.000 kilometer. Een elektrische auto die alleen maar aan de snellaadpaal hangt, is jaarlijks meer dan 3.500 euro aan stroomkosten kwijt, tegen 1.200 euro aan de thuislaadpaal. Bullens: “Uiteraard is een combinatie van laden gebruikelijk, maar als je dat als fleetmanager niet goed stuurt kan het verschil in kosten bij een wagenpark van 250 auto’s zomaar tussen de 2,5 ton en 7 ton liggen.”

Groter probleem is dat de tariefstructuur weinig transparant is, hoewel dat langzamerhand begint te veranderen. Tarieven staan niet op een laadpaal vermeldt, maar in de app doorgaans wel. Hoewel daar dus nog extra kosten bovenop kunnen komen. Het hoort allemaal een beetje bij een markt in wording, zegt Bullens. “Straks kunnen we wellicht prijsafspraken maken met stroomleveranciers, zoals nu met oliemaatschappijen. Ook kan je verdienen aan de laadpaal door het semi-publiek te maken. Het is niet uit te sluiten dat de benzinestations van de toekomst uiteindelijk de Van der Valk hotels van deze wereld worden.”

De volgende Fleet Lounge vindt plaats op 13 november tijdens de Bestelauto Expo in Expo Houten.

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: Fleet Event, Fleet Lounge