China omarmt ev, deelauto en zelfrijdende auto

dinsdag 2 oktober, 2018

Eén op de twee elektrische auto’s wereldwijd verkocht in de eerste helft van 2018, ging naar een Chinese klant. Tegelijkertijd maken Chinese consumenten massaal gebruik van autodelen. Het land snelt dan ook vooruit in de nieuwe Automotive Disruption Radar van Roland Berger. Nederland daarentegen stagneert.

China is hard op weg om de belangrijkste speler te worden van innovatie in de wereldwijde automotive industrie. “Er is geen land in de wereld dat dermate veel vaart maakt als China. De reguliere autolanden, waaronder Nederland, stagneren”, aldus Casper Veenman, principal bij Roland Berger Amsterdam. “China is niet alleen de grootste afzetmarkt wereldwijd, maar ook het land dat naast het bouwen van auto’s, zich ontwikkelt tot een R&D lab voor automotive.”

Het een en ander blijkt uit de nieuwste Automotive Disruption Radar, editie 4, waarin Roland Berger de resultaten publiceert van onderzoek naar de nieuwste ontwikkelingen (juli 2018) in de auto- en mobiliteitsmarkt in 14 bepalende landen wereldwijd.

Laadpalen

Nederland staat in deze editie van de Automotive Disruption Radar nog steeds bovenaan qua aantallen laadpalen per 100 kilometer snelweg. Maar de vraag is voor hoelang nu China het aantal laadpalen de afgelopen 12 maanden meer dan verdubbelde: van 2,5 laadstations per 100 kilometer naar 5,7. Ter vergelijk: Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten hebben er nu respectievelijk 4,5, 2,3 en 0,3. De Chinese consument gelooft ook echt in elektrisch vervoer: bijna 7 op de 10 consumenten (65%) denkt dat zij kiezen voor een elektrische auto bij de aanschaf van een volgende auto. Ter vergelijk: in Europa is dit gemiddeld ongeveer 3 op 10.

Nieuwe vormen van mobiliteit staan hoog op de agenda van de overheid in China. Uit de analyse blijkt dat er veel ruimte is voor autonoom vervoer door een combinatie van standaardisatie en openheid. Daarmee is China bijzonder geschikt als internationaal testbed voor autonoom rijden. Tegelijkertijd stimuleert de Chinese overheid initiatieven waardoor auto’s met andere auto’s, met mobiele apparaten en matrixborden boven/langs de weg (vehicle-2-everything) kunnen communiceren.

Dominante speler

Daarmee laat Beijing zien dat het een tech-leider wil worden ten kosten van techbedrijven in de Verenigde Staten. Het momentum komt niet alleen door de opstelling vanuit de Chinese politiek. Ook de industrie – OEMs en techbedrijven – hebben de afgelopen maanden veel initiatieven ontplooit binnen vernieuwde en nieuwe samenwerkingsovereenkomsten, blijkt uit het onderzoek.

Ofschoon techbedrijven en autobouwers hard werken aan disruptieve mobiliteitsconcepten, ziet Roland Berger vooralsnog geen dominante speler in mobiliteit in de wereld: “Uber (VS), blablablacar (Frankrijk) en car2go (Duitsland) zijn lokaal en in delen van de wereld bekend bij een groot publiek, maar wereldwijde dominantie voor één van hen is er nog niet”, zegt Veenman.

In de vorige editie van de Automotive Disruption Radar werd nog gesteld dat Nederland klaar is voor disruptie in de mobiliteitsmarkt.

Klik hier voor de laatste Disruption Radar

Categorie: Mobiliteit / Smart Mobility
Labels: Automotive Disruption Radar, Roland Berger