Ford wil af van stoplichten…

maandag 22 oktober, 2018

Ford onderzoekt hoe coördinatie van connected voertuigen op kruispunten ervoor kan zorgen dat bestuurders en passagiers vlot kunnen doorrijden. Ofwel: stoppen bij een kruispunt voor een rood licht moet tot het verleden gaan behoren.

Elk jaar brengt de gemiddelde bestuurder twee dagen wachtend door bij verkeerslichten

Ford laat zich bij deze test inspireren door de manier waarop voetgangers zich een weg banen door een drukke menigte, namelijk door te vertragen of te versnellen om botsingen te vermijden, zonder stil te staan. Dit zogenaamde Intersection Priority Management (IPM), zoals Ford het noemt, wordt deze week gedemonstreerd in de straten van het Engelse Milton Keynes. Het is onderdeel van UK Autodrive, een door de Britse overheid gefinancierd programma.

Voor de test werden testauto’s uitgerust met V2V-communicatiesystemen die informatie over de locatie van de auto, de rijrichting en de snelheid versturen. IPM detecteert een naderend kruispunt en de route van andere auto’s die hetzelfde kruispunt naderen. Voor elke auto wordt dan een optimale snelheid voorgesteld waarmee ze veilig het kruispunt kunnen oprijden.

Elk jaar brengt de gemiddelde bestuurder twee dagen wachtend door bij verkeerslichten. Kruispunten zijn niet alleen een bron van ergernis, ze zijn in tot wel 60 procent van de ongevallen ook de veroorzaaker. Als we niet meer hoeven te stoppen bij kruispunten, winnen we niet alleen tijd, maar besparen we ook brandstof. Remmen en optrekken is immers niet meer nodig. Aldus Ford.

Categorie: Verkeersveiligheid / Training
Labels: Ford