ACEA: nieuwste generatie diesels ruim onder NOx-norm

woensdag 7 november, 2018

De nieuwste generatie dieselauto’s stoot minder schadelijke stoffen uit dan door velen wordt aangenomen, stelt een rapport uitgegeven door de European Automobile Manufacturers ‘Association (ACEA). De uitstoot is in real-driving-omstandigheden (RDE) gemeten.

Uit het gisteren gepubliceerde rapport. Klik om te downloaden

Circa 270 nieuwe typen dieselauto’s, goedgekeurd volgens de laatste Euro 6d-TEMP-norm, werden het afgelopen jaar op de Europese markt geïntroduceerd. Uit het rapport blijkt dat al deze dieselauto’s ruim onder de NOx-drempel van de test voor echte rij-emissies presteerden, die geldt voor alle nieuwe typen auto’s sinds september 2017. Bovendien voldoen de meeste van deze voertuigen nu al aan de strengere NOx-drempel die vanaf januari 2020 verplicht is.

RDE meet belangrijke verontreinigende stoffen, zoals NOx en fijnstof, uitgestoten door auto’s tijdens het rijden op de openbare weg. RDE zorgt er daarom voor dat de tijdens de laboratoriumtest (WLTP) gemeten emissieniveaus van vervuiling op de weg worden bevestigd en dat de wettelijke drempels tijdens het dagelijks rijden niet worden overschreden.

Demoniseren van dieseltechnologie

Volgens Erik Jonnaert, secretaris-generaal van ACEA, bewijzen de nieuwe bevindingen dat moderne dieselauto’s, in combinatie met alternatieve aandrijflijnen (plug-in hybride), een sterke rol kunnen spelen in het helpen van steden bij het streven naar naleving van luchtkwaliteitsdoelen. “Tegelijkertijd zullen dieselvoertuigen nog steeds belangrijk blijven voor het verminderen van de CO2-uitstoot op korte en middellange termijn, hoewel alle fabrikanten hun aanbod van elektrisch oplaadbare auto’s uitbreiden.”

Jonnaert vindt dat we moeten stoppen met het demoniseren van dieseltechnologie als geheel. “In plaats daarvan moeten we een onderscheid maken tussen het oude dieselpark en de nieuwste generatie dieselvoertuigen.”

Ook ADAC voerde onlangs onafhankelijk on-road testen uit van RDE-compatibele dieselvoertuigen en ontdekte dat moderne diesels gemiddeld 85% minder NOx produceren dan Euro 5-auto’s, en concludeert dat de nieuwste diesels ‘erg schoon’ zijn. Uit hun aanvullende tests bleek dat de best presterende RDE-compatibele Euro 6-diesels maar liefst 95-99% minder NOx uitstoten dan Euro 5-voertuigen.

Categorie: Milieu / CO2-besparing
Labels: ACEA