Consument haakt af bij gebrekkige voorlichting over EV

dinsdag 27 november, 2018

Capgemini schetst in een nieuwe internationale studie de barrières die consumenten uit Duitsland, de VS en China ervaren bij de aankoop van een elektrische auto. Want het gaat bepaald niet vlot met die verkoop, ondanks aanscherping van wetgeving en de druk van vergroening op de auto-industrie.

Uit de Capgemini Cars Online Trends Study blijkt onder andere dat meer dan de helft van de consumenten zich niet goed geïnformeerd voelt over elektrische auto’s. Er is een gebrek aan voorlichting over de belangrijkste aspecten van e-auto’s, accu’s en oplaadapparatuur. Waarbij de consument zich vooral zorgen maakt over de levensduur van de batterij (77%), de beschikbaarheid van oplaadstations (80%), snelheid van opladen (75%) en de hoge elektriciteitsrekeningen (65%).

Volgens de onderzoekers versterkt dit gebrek aan kennis de twijfel bij consumenten en lijdt dit mogelijk tot verlies van interesse. Met als gevolg dat diezelfde consument terugkeert naar auto’s met een verbrandingsmotor.

Wat er moet gebeuren om het tij te keren? Fabrikanten en dealers zullen hier stappen moeten maken, aldus de onderzoekers. Meer visie is gewenst, en vooral meer kennis bij de autoverkopers, want daar verwachten consumenten in eerste instantie goede informatie te krijgen. “Maar dealers zijn onvoldoende toegerust voor dit verkoopproces, dat bovendien langer duurt en minder marge oplevert. Zelfs consumenten met een sterke voorkeur voor een elektrische auto, worden vaak in de showroom teleurgesteld”, aldus de onderzoekers.

De studie is uitgevoerd onder consumenten in Duitsland, de Verenigde Staten en China. U kunt hem hier downloaden.

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: Capgemini, Capgemini Cars Online Trends Study