Mobiliteitstafel: verlaagde bijtelling blijft na 2021

vrijdag 30 november, 2018

De NOS heeft haar handen kunnen leggen op vertrouwelijke stukken van de sectortafel Mobiliteit die met adviezen moet komen hoe de klimaatdoelstellingen te behalen. Na Autobrief 2, dus vanaf 2021, blijft er voor zakelijke, elektrische rijders een verlaagde bijtelling en komt er een aanschafsubsidie.

In de documenten zou staan dat het haalbaar is dat er vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te koop zijn. In dat jaar moeten er dan al 2 miljoen ev’s rondrijden en telt ons land 1,8 miljoen laadpalen.

Maar voor die doelstelling zijn er wel subsidies en belastingmaatregelen nodig. Hoe laag de bijtelling wordt, staat niet vermeld. De aanschafsubsidie voor de (lease)auto van de zaak begint in 2021 met 3.430 euro en loopt terug tot 1.830 euro in 2024. De milieu-investeringsaftrek (MIA) vervalt na 2020.

Bpm en mrb

Voor particulieren wordt de aanschafsubsidie voor een ev 6.000 euro, aflopend naar 2200 euro in 2030. De auto’s blijven vrijgesteld van bpm en mrb tot 2025. Er wordt nog gestudeerd op plannen om ook elektrische occasions aantrekkelijk te maken voor particulieren, blijkt uit de vertrouwelijke stukken. Een subsidie moet bijvoorbeeld export voorkomen. En er moeten leaseconstructies komen speciaal voor tweedehands elektrische auto’s.

Wel meldt de NOS dat de onderwerpen aan de ‘tafel’ gevoelig liggen en dat de gesprekken langer duren dan gedacht. Ook zijn er reserves of de ontwikkeling van elektrisch rijden wel zo snel gaan. En de overheid, aan tafel vertegenwoordigd door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, loopt straks veel belastinginkomsten mis. Overigens blijkt rekeningrijden niet voor te komen in de plannen van de mobiliteitstafel.

De BOVAG benadrukt dat de onderhandeling nog in volle gang zijn. Het uiteindelijke voorstel moet eind december naar de minister.

Aan de sectortafel Mobiliteit zitten naast Economische Zaken onder andere de ANWB, AutomotiveNL, BOVAG, RAI Vereniging, Vereniging DOET, Stichting Natuur en Milieu, Stichting Zero Emissie Busvervoer, Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en RVO.nl

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: NOS, Sectortafel Mobiliteit