Leasemarkt helpt autoverkopen naar plus in 2018

woensdag 2 januari, 2019

De leasemarkt heeft het afgelopen jaar nog voor enige progressie gezorgd in de autoverkopen, stelt AUMACON. Het ‘matige autojaar’ noteerde in 2018 een verkoop van 443.812 personenauto’s, een toename van 7,1 procent ten opzichte van 2017. In december zorgden Jaguar en Tesla nog voor extra registraties.

Jaguar verkocht in december 2.651 vol-elektrische I-Paces

Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau AUMACON. De eindspurt van dit jaar werd wederom ingegeven door een fiscale maatregel: de dure elektrische modellen van Jaguar en Tesla konden in 2018 voor het laatst volledig van fiscale voordelen profiteren. Van de I-Pace werden 2.651 stuks verkocht en Tesla wist in december nog 2.214 stuks van de modellen S en X te verkopen.

Met de afsluiting van 2018 komt andermaal een matig autojaar ten einde, schrijft AUMACON. In de afgelopen 40 jaar werden er in slechts negen jaren minder nieuwe auto’s verkocht. Daarvan liggen vijf jaren in de afgelopen tien jaar. De reden voor de matige kooplust moet in z’n algemeenheid volgens Clem Dickmann van AUMACON vooral gezocht worden in toenemende belangstelling voor gebruikte auto’s. Dickmann: “Er is steeds minder noodzaak om een nagelnieuwe auto aan te schaffen. Ze zijn niet alleen duur maar door de goede kwaliteit van de moderne auto’s is er steeds minder technische vervangingsdruk.”

Afname diesels

Het is echter met name aan de aantrekkende en zich verbredende leasemarkt te danken dat de nieuwverkoop nog enige progressie maakt, stelt Dickmann, daarmee doelend op zowel de toegenomen belangstelling voor private lease als de toename van de inzet van zakelijke leaseauto’s.

Opmerkelijk noemt Dickmann de verdere afname van de verkoop van nieuwe diesels. “Het marktaandeel van deze auto’s daalde in ons land in 2018 met bijna 5 procentpunten naar nog maar 13 procent.”

Volkswagen werd voor de veertiende maal op rij het bestverkochte merk in ons land. De afstand tot nummer twee, Renault, is vergeleken met 2017 aanzienlijk vergroot. Het bestverkochte model was vorig jaar de Volkswagen Polo. In 2017 viel deze eer nog te beurt aan de Renault Clio, het jaar daarvoor aan de Volkswagen Golf.

Prognose 2019: 5 procent hoger dan 2018

Voor 2019 wordt een andermaal beter resultaat verwacht; AUMACON gaat uit van een toename naar 465 duizend stuks; bijna 5 procent boven eindcijfer van 2018. In 2019 zullen naar verwachting 30 duizend nieuwe auto’s (6,5% van het totaal) volledig elektrisch worden aangedreven. Het marktaandeel van dieselauto’s zal naar verwachting verder dalen naar nog slechts 11 procent van de markt.

Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: Aumacon