KPMG: zelfrijdend vervoer levert 175 miljard op

dinsdag 12 februari, 2019

Net als vorig jaar staat Nederland nog altijd bovenaan de lijst met landen die het best voorbereid zijn op de komst van de zelfrijdende auto, blijkt uit de nieuwste KPMG Autonomous Vehicles Readiness Index 2019. Grootschalig invoering zou bovendien 175 miljard euro opleveren.

Voor het onderzoek zijn wereldwijd vijfentwintig landen beoordeeld op het gebied van overheidsbeleid en wetgeving, de kwaliteit van de infrastructuur, de beschikbaarheid van nieuwe technologieën en de verwachte acceptatie door de consument

Volgens Sander Klous, Data & Analytics Lead bij KPMG, scoort Nederland niet alleen goed als het gaat om de aanwezige infrastructuur nodig voor zelfrijdend vervoer, ook Nederlandse consumenten zijn bereid de zelfrijdende auto op grote schaal te omarmen. “Qua overheidsbeleid en wetgeving neemt ons land een vijfde positie op de ranglijst in. Vergeleken met andere landen is Nederland ook verder met het testen van zelfrijdende voertuigen in het vrachtvervoer en de logistieke keten. Bovendien werkt ons land nauw samen met buurlanden om met name voor het vrachtvervoer nieuwe technologie te ontwikkelen die het mogelijk maakt om op belangrijke transportroutes zoals Amsterdam – Antwerpen en Rotterdam – Ruhrgebied grote hoeveelheden chauffeurloze vrachtwagens te kunnen laten rijden.”

175 miljard

De 2019-editie van de Index laat eveneens een kosten-batenanalyse zien als Nederland de komende dertig jaar alle auto’s gaat vervangen door een zelfrijdende elektrische auto. Volgens de Index levert zo’n volledige invoering de maatschappij en de overheid een bedrag op van 175 miljard euro. “Dat betekent dat de overheid in staat is om iedere burger tegemoet te komen met een subsidie van 54% van het voertuig”, aldus Klous.

Waarop dit enorme bedrag is gebaseerd? Vooral op het gebied van luchtkwaliteit is volgens Klaver veel maatschappelijke winst te behalen. “Over een periode van dertig jaar vermindert de CO2-uitstoot met 632 miljoen ton. Dat staat gelijk aan € 60,8 miljard aan maatschappelijke kosten. Dit zijn kosten door klimaatverandering, zoals veranderingen in landbouwproductiviteit en verzuring van de oceanen. Ook files nemen af. De maatschappelijke schade van files is per dag ruim € 6 miljoen. Met de zelfrijdende auto wordt het fileleed aanzienlijk verzacht. Staat een Nederlander nu per jaar 41 uur vast, straks is dat nog 26 uur. Gemeten over een periode van dertig jaar levert dit een besparing op van € 16 miljard aan maatschappelijke kosten.”

90% van alle ongevallen

Met de zelfrijdende elektrische auto wordt ook de weg veiliger en vinden minder ongevallen plaats. De kosten van materiële schade, zoals blikschade, het wegslepen van auto’s en de kosten van ambulances, gaan hiermee omlaag, aldus KPMG. Dat geldt ook voor de immateriële schade, de schade die slachtoffers leiden omdat ze kwaliteit van leven moeten inleveren. Met zelfrijdende auto’s kan 90% van alle ongevallen worden voorkomen. Over dertig jaar levert dit een besparing van € 173 miljard op. “Als er straks alleen nog zelfrijdende voertuigen zijn, kunnen er meer dan vijfhonderd levens per jaar bespaard worden”, aldus Klous.

Klik hier voor het onderzoek

Categorie: Zelfrijdende auto
Labels: KPMG, KPMG Autonomous Vehicles Readiness Index