Hyundai Kona winnaar van Grote (EV) Mobiliteitstest

donderdag 21 februari, 2019

Hoe werkt elektrisch rijden nou echt? Hoe gedragen elektrische auto’s zich in de praktijk? Waar kun je opladen en hoe doe je dat? Moet je nou echt zoveel plannen, en kom je uiteindelijk nou zoveel later aan op je bestemming? En wat zijn de verschillen tussen de diverse merken auto’s?

De top-10 ev’s in de Grote Mobiliteitstest van EV Coöperatie. Klik om te vergroten

EV Coöperatie, die ondernemers, overheden en particulieren helpt bij de overstap naar voertuigen met weinig tot geen emissie en met de bijbehorende faciliteiten, gebruikt hiervoor de E-xpeditie.nl Grote Mobiliteitstest: van Deventer via Amsterdam naar Eindhoven en weer terug naar Deventer. “Een afstand van 320 kilometer die we zo snel mogelijk proberen af te leggen. De tijd die nodig is, zegt iets over de bruikbaarheid van de auto”, aldus Arjan de Putter van EV-Coöperatie.

Winnaar is ‘vooralsnog’ de Hyundai Kona met een tijd van 3 uur en 5 minuten. De Tesla Model X P100D volgt met een tijd van 3 uur 12 op een tweede plek en brons is er voor de Opel Ampera-e (3:20). De nieuwe Jaguar I-Pace haalde een tijd van 3:25, net achter de waterstof-elektrische Hyundai Nexo.

Lees hier de test van de Hyundai Kona

De auto’s worden bij de Grote Mobiliteitstest beoordeeld op de volgende punten:

  • Prestaties. Is de auto voldoende gemotoriseerd om er lekker vlot mee te rijden? Heeft de auto ook op de snelweg nog trekkracht?
  • Actieradius. Hoever kom je met de auto bij normaal gebruik?
  • Laden. Hoe gaat de auto om met verschillende laadsnelheden? En kan hij snelladen?
  • Rijgedrag. Een stadsauto gedraagt zich anders dan een reisauto. Past het rijgedrag van de auto bij zijn opzet?
  • Bruikbaarheid. Is er voldoende ruimte voor passagiers en bagage? Heeft de auto nog verborgen ongemakken waarvan je verzucht ’had ik dat maar geweten toen ik hem kocht?’.
  • Informatievoorziening. Elektrisch rijden is daadwerkelijk anders dan op fossiele brandstoffen rijden. Logistiek moet je met meer zaken rekening houden. Is het navigatiesysteem gekoppeld aan het batterijmanagement systeem? Word je als berijder goed op de hoogte gehouden van de toestand van de accu?
  • Prijs. Staat de prijs in verhouding tot wat de auto biedt? Hoe verhoudt de prijs zich tot zijn elektrische en ‘fossiele’ concurrenten?
  • E-Index. Bovenstaande gegevens resulteren in de zogenaamde E-Index. Zo zie je in één oogopslag hoe auto’s zich tot elkaar verhouden.

Categorie: Elektrisch rijden
Labels: EV Coöperatie