Recordomzet autoverkoop dankzij elektrische auto

donderdag 21 februari, 2019

De bestedingen aan nieuwe auto’s stegen in 2018 tot een recordhoogte van ruim 15 miljard euro. Bijna 12 procent van de omzet (1,8 miljard) kwam uit de verkoop van volledig elektrische auto’s. met dank aan de Tesla-taks die eind 2018 zorgde voor een run op dure ev’s.

Klik om te vergroten

Het een en ander blijkt uit de Omzetmonitor Automotive van ING Economisch Bureau. Volgens de onderzoekers werd in 2007 voor het laatst meer dan 14 miljard euro omzet genoteerd in nieuwe auto’s. In 2018 werd niet alleen dat bedrag overschreden, maar zelfs de grens van 15 miljard euro doorbroken, met dank dus aan de (dure) elektrische auto’s. Het aantal registraties van volledig elektrische auto’s groeide van ruim 8.000 naar een kleine 24.500. Het marktaandeel (in volume) steeg van 1,9% naar 5,4%, eveneens een record. De omzet in volledig elektrische auto’s nam toe van 0,6 miljard euro naar 1,8 miljard euro (11,9% van de totale omzet van alle nieuwe auto’s).

Tesla vierde merk

Ook de gemiddelde aanschafprijs per auto steeg tot een recordwaarde van zo’n 33.800 euro. Volledig elektrische auto’s zaten hier nog eens ver boven; ruim 74.000 euro per auto. Voor auto’s met een brandstofmotor lag het gemiddelde op 31.500 euro. Tesla was naar omzet gemeten in 2018 het vierde merk in Nederland. In de omzet top-10 voor modellen zijn de Tesla’s en de Jaguar I-Pace bovenin te vinden. Van de nummer 3, de VW Golf, was bijna 30% van de omzet afkomstig van de elektrische e-Golf.

Elektrische opmars zet door

Klik om te vergroten

Door het naar voren halen (naar 2018) van registraties van auto’s kende de markt in 2019 een mindere start. Daarnaast daalde het aandeel elektrisch ten opzichte van december. Vergelijken we echter januari 2019 met januari 2018 dan is duidelijk dat volledig elektrische auto’s steeds populairder worden. Het marktaandeel steeg van 2,3% naar 5,2%. De focus ligt daarbij wederom op de zakelijke markt. Zo’n 85% tot 90% van de nieuw geregistreerde volledig elektrische auto’s zijn op naam van zakelijke eigenaren. De zakelijke markt is overigens goed voor ruim 60% van de totale registraties in de markt.

Focus verschuift naar meer ‘betaalbare’ modellen

Dit keer gaat het echter voornamelijk om meer ‘betaalbare’ auto’s voor werknemers met een auto van de zaak. Waar in 2018 de Tesla Model S en Jaguar I-Pace de elektrische verkopen aanvoerden zijn het begin 2019 de e-Golf, Hyundai Kona en Nissan Leaf die het voortouw nemen. In 2018 werd gemiddeld ruim €74.000 per volledig elektrische auto uitgegeven. In januari 2019 daalde dit bedrag naar een kleine €43.000. Dit is een stuk dichter bij de gemiddelde uitgave per auto in de zakelijke markt (ruim €36.000).

Bedrijven en werknemers vaker elektrisch

Voor werknemers worden volledig elektrische auto’s steeds interessanter. Naast de aantrekkelijke bijtelling waarmee geld bespaard wordt, komen steeds meer concurrerende elektrische modellen op de markt. Ook de actieradius van de batterij ligt steeds hoger. Daarnaast beschikt Nederland over een uitdijend netwerk van publieke laadpalen en snelladers. Belangrijk is ook dat bedrijven graag hun medewerkers in milieuvriendelijke auto’s zien rijden. Uit een enquête van Kantar TNS, in opdracht van ING, onder ruim 1.000 bedrijven blijkt dat 23% vindt dat een auto van de zaak volledig elektrisch moet zijn.

Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: ING Economisch Bureau