Volvo’s gaan vanaf 2020 maximaal 180 km/u

dinsdag 5 maart, 2019

Volvo Cars beperkt vanaf 2020 de topsnelheid van alle modellen tot 180 km/u. Het wil daarmee een duidelijk signaal uitzenden over de gevaren van te hard rijden. Ook onderzoekt het hoe het geofencing-technologie kan inzetten om de snelheid te beperken.

Nieuwe Volvo S60 R-Design, straks begrensd op 180 km/u

In het strategisch plan ‘Vision 2020’ beschrijft Volvo hoe het ernaar streeft dat vanaf 2020 niemand meer in een nieuwe Volvo om het leven komt of zwaargewond raakt als gevolg van een verkeersongeval. Het is, naar eigen zeggen, een van de meest ambitieuze veiligheidsplannen in de auto-industrie. Maar Volvo realiseert zich dat dit doel niet alleen met technologie te bereiken is. Daarom richt het de aandacht ook op het gedrag van de bestuurder.

Onderzoek van Volvo heeft drie factoren aan het licht gebracht die afbreuk doen aan het streven om ernstige verwondingen en overlijden in een auto van het merk volledig te voorkomen. Te hard rijden is een zeer belangrijke factor, net als alcohol- en drugsgebruik en afleiding van de bestuurder. Cijfers van het Amerikaanse ministerie van verkeersveiligheid wijzen uit dat 25 procent van alle verkeersdoden in de VS in 2017 het gevolg was van te hard rijden. Volgens Jan Ivarsson, verkeersveiligheidsexpert bij Volvo, onderkennen automobilisten het gevaar van snelheid. “We zien allemaal het gevaar van slangen, spinnen en hoogte, maar niet zozeer van snelheid. Automobilisten rijden vaak te hard voor de verkeerssituatie en passen hun snelheid onvoldoende aan op de situatie en hun eigen vermogen als bestuurder. We moeten gedrag nadrukkelijker ondersteunen en mensen laten beseffen dat te hard rijden gevaarlijk is.”

Geofencing-technologie

Behalve de geplande snelheidsbeperking onderzoekt Volvo ook hoe een combinatie van slimme snelheidscontrole en geofencing-technologie in de toekomst de snelheid in de buurt van scholen en ziekenhuizen zou kunnen beperken. “We willen een discussie opstarten over de vraag of autofabrikanten het recht of zelfs de plicht hebben om technologie te leveren die het gedrag van de bestuurder beïnvloedt om snelheidsovertredingen, alcohol- en druggebruik en afleiding aan te pakken”, aldus Samuelsson. “We hebben nog geen definitieve antwoorden op deze vraag, maar we vinden dat wij het voortouw in deze discussie moeten nemen.”

Categorie: Verkeersveiligheid / Training
Labels: Volvo