Mazda: toekomst benzine ‘onder hoge druk’

donderdag 7 maart, 2019

Op het aanstaande Fleet Event zal Mazda zijn nieuwe revolutionaire nieuwe benzinemotor SKYACTIV-X voor een zaal vol fleetmanagers toelichten. Is deze nieuwe motor met ‘dieselprestaties’  (maar zonder dieseluitstoot) de ‘heilige graal’ in benzinetechniek?

Ook de kersverse Mazda CX-30 wordt voorzien van een SkyActiv-X benzinemotor

Manager Fleetsales & Lease Jaap van der Velde van Mazda Motor Nederland zal de presentatie op het Fleet Event verzorgen. Ook bij Mazda is er het besef dat elektrificatie in duurzame autotechnologie niet meer weg te denken is en diesel rap aan populariteit verliest in de grote diesellanden. Maar elektrisch rijden is nog niet voor iedereen weggelegd. “Wil benzine de komende jaren een substantiële rol blijven spelen in duurzame mobiliteit, dan zal deze veel efficiënter moeten worden”, aldus Van der Velde.

Hoe dat laatste moet gebeuren? Onder hoge druk dus, schetst Mazda. Door de compressiedruk te verhogen in de verbrandingskamer, gaat de motor zuiniger met brandstof om én is krachtiger tegelijk. “Al 35 jaar werken knappe koppen over de hele wereld aan deze techniek, maar bleek het niet haalbaar om zo’n motor voor permanent gebruik in een personenauto te ontwikkelen. Tot nu toe…”

30% zuiniger

Deze nieuwe benzinemotor SKYACTIV-X van Mazda heet de wereldwijde primeur te zijn van zelfontbranding in een benzinemotor op massaproductieschaal. De compressiedruk die in de cilinder worden opgebouwd, maakt het in een breed toerenbereik mogelijk om met gecontroleerde timing door de bougie tot drukontbranding van het lucht-brandstofmengsel te komen. Deze motor functioneert op een buitengewoon ‘arm’ brandstofmengsel (minder benzine, meer lucht) en is tevens zeer krachtig.

Het resultaat? Tot 30% zuiniger en tegelijkertijd 10 tot 30% meer koppel. Met als bijkomend voordeel een grotere actieradius met vergelijkbare tankinhoud. Van der Velde: “Tel hierbij de uitstekende restwaarde van auto’s met benzinemotor in het algemeen (en van Mazda motoren in het bijzonder) bij op en de conclusie is dat de SKYACTIV-X motor ook voor veelrijders een uitstekend alternatief is voor diesel.”

Andere onderwerpen op het Fleet Event:

  • Welk probleem lossen we op en welk probleem creëren we? Arjan de Putter – EV-Coöperatie;
  • De do’s en don’ts bij het inrichten van laadinfrastructuur. Bas Bullens – Essent;
  • 100% EV? Begin tijdig en met een plan! Arie Brundel – Fleet support;
  • “EV in cijfers”: Waar staan we vandaag en hoe nu verder? Rob Groenen – Smart Profile;
  • Hoe kan je een zakelijke vloot per kilometer inkopen met een MaaS dienst? Martin van Overbeeke – Mobiliteitsfabriek.

 

Kijk in onze agenda voor alle details en voor aanmelden (gratis voor eindverantwoordelijken van wagenparken)! Wees er snel bij want de maximale inschrijving is bijna bereikt.

Categorie: Leasetoppers
Labels: Mazda