Fleet Event 2019: was de stemming 100% elektrisch?

maandag 25 maart, 2019

Hoe stap je in? Dat was eigenlijk de grote kwestie voor de ruim 200 aanwezige fleetmanagers op het Fleet Event 2019 afgelopen 21 maart in Houten. Elektrische mobiliteit blijkt breed omarmd, hoewel iedere fleetowners zijn eigen weg bewandeld.

Hoe reëel is een 100% elektrisch wagenpark? Dat was het thema van het drukbezochte Fleet Event. Daarbij niet alleen aandacht voor de positieve kanten van elektrisch vervoer, maar vooral over de concrete en realistische stappen die moeten te worden gezet. Want allemaal in een klap over op alleen maar elektrische voertuigen is niet reëel.

Dat bleek ook wel uit de sessie die Mazda organiseerde, een van de weinige merken die nog geen vol-elektrisch model in de aanbieding heeft. Wel komt de Japanse fabrikant binnenkort met een nieuwe SKYACTIV-X motor: een benzinemotor maar met dieselprestaties. Naar verluid tot 30% zuiniger en tegelijkertijd 10 tot 30% meer koppel. “Elektrisch rijden is nog niet voor iedereen weggelegd. Maar wil benzine de komende jaren een substantiële rol blijven spelen in duurzame mobiliteit, dan zal deze veel efficiënter moeten worden”, aldus Jaap van der Velde van Mazda Motor Nederland.

MaaS is vooral administratief vraagstuk

Arjan de Putter van de EV-coöperatie, keynote-spreker van de dag, beschreef treffend de uitdagingen waarvoor fleetowners staan bij elektrische mobiliteit. Hij voorziet vooral veel maatwerk: iedere doelgroep voorzien van de beste mobiliteitskeuze. Dat elektrisch – en straks ook waterstof-elektrisch – een belangrijke aandrijftechniek wordt, daarvan is hij overtuigd. “Eigenlijk hebben veel fleetowners de keuze al gemaakt. Alleen hoe snel ze in die transitie meegaan, is nog de vraag”, aldus De Putter.

Bas Bullens van Essent sprak over de do’s en don’ts bij het inrichten van laadinfrastructuur

Overigens ging het niet alleen over de autootjes, die dag. De last mile van de werknemer stond op de agenda van de Fleet Ladies, en de Mobiliteitsfabriek sloot af met een MaaS-verhaal. Dit Mobility as a Service wordt nog een grote opgave voor werkgevers, voorspelt Martin van Overbeeke van de Mobiliteitsfabriek. “Straks zit iedereen in een taxi en komen de facturen uit alle hoeken en gaten op de fleet- of HR-manager af. MaaS is vooral een administratief vraagstuk. Maar als dat eenmaal goed is geregeld, biedt MaaS grote kansen. Uit pilots bleek dat leaserijders tijdens een periode dat ze hun eigen auto moesten inleveren, maar wel gebruik konden maken van bijvoorbeeld een luxe Range Rover huurauto in het weekend, opeens zonder leaseauto konden! En ze bleven ook nog eens keurig binnen hun budget.”

Kortom, flexibel mobiliteitsgedrag is te sturen en te faciliteren. En wat mooi is, benadrukt Van Overbeeke: “De fiscus is de grote aanjager van MaaS. Want je gaat definitief van de bijtelling af.”

Bekijk hier de video-impressie van het Fleet Event, met korte interviews met Arjan de Putter en Jaap van der Velden.

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: Fleet Event