Mercedes gaat voor ‘slimme’ laadpunten van ENGIE/EVBox

woensdag 10 april, 2019

Mercedes-Benz is op Benelux-niveau een samenwerking aangegaan met energiebedrijf ENGIE voor elektrische laadpunten van EVBox (onderdeel van ENGIE). Het moet zowel de particuliere als de zakelijke markt voorzien in ‘allesomvattende’ laadoplossingen.

De volledig elektrische Mercedes EQC komt binnenkort op de markt, voorzien van laadinfra van Engie/EVBox

De samenwerking moet een ‘one-stop-shop’ aanpak mogelijk maken voor de Mercedes-dealers in de Benelux; inclusief advies tot installatie en after-salesservice. Het is niet alleen bedoeld voor de volledig elektrisch aangedreven (bestel)auto’s, zoals de Mercedes-Benz EQ en smart, maar ook voor de plug-ins. Het complete aanbod wordt tevens opgenomen in de prijslijst van de betreffende modellen.

Voor wagenparken komt er door de samenwerking een breed aanbod aan hardware – van professionele laadstations (AC) tot snelladers (DC) van respectievelijk 22kW en tot 350kW. De wagenparkbeheerder krijgt toegang tot een dashboard waarin diverse parameters, gekoppeld aan elektromobiliteit, in kaart worden gebracht en steeds kunnen worden bijgestuurd. Wat is het ideale laadmoment? En welke voertuigen moeten voorrang krijgen bij het laden, rekening houdend met de agenda van de bestuurder?

Voor thuis biedt ENGIE met EVBox een oplossing aan door middel van een intelligent laadstation van de nieuwste generatie met een vermogen van 22kW. Dankzij wifi en 3G internet is het laadstation altijd verbonden en wordt een facturatieservice gewaarborgd, aldus Mercedes vandaag in het persbericht.

Voor wat betreft openbare laadstations garandeert de EVBox-oplossing een grote openbare dekking in de Benelux; tot 98%. Dankzij de ‘Hey EVBox’-app kunnen laadstations worden gelokaliseerd en kunnen beschikbaarheid en tarieven worden geraadpleegd. Aan de hand van de RFID-laadpas van EVBox kunnen deze openbare stations geactiveerd worden. De gebruiker ontvangt maandelijks een factuur met een overzicht van alle laadsessies in die periode.

Volgens Engie en Mercedes is de grote troef van de samenwerking de intelligente, connected aanpak. Concreet betekent dit dat particuliere en professionele behoeften naadloos met elkaar kunnen worden verbonden. Split billing is daarvan een voorbeeld. Een klant met een zakenauto kan deze thuis en/of bij een openbaar laadstation laden, terwijl de factuur van de laadsessies automatisch naar de werkgever wordt gestuurd.

Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: ENGIE, EVBox, Mercedes, Mercedes EQC