Amsterdam doopt ‘gewone’ laadpalen om tot ‘slimme’ palen

woensdag 8 mei, 2019

In Amsterdam zijn gisteren 456 ‘gewone’ laadpalen omgedoopt tot slimme, zogenaamde Flexpower-laadpalen. Deze palen zijn zodanig afgesteld dat ze in daluren van het elektriciteitsnet en bij zonnig weer meer stroom geven en gedurende piektijden iets minder.

Flexpower is een project van gemeente Amsterdam, netbeheerder Liander, energiebedrijf Vattenfall (Nuon) en kennis- en innovatiecentrum ElaadNL. De slimme palen spreiden de stroom over de dag, nodig om het elektriciteitsnet op piekuren niet te overbelasten. Het systeem gebruikt ook overdag lokaal opgewekte energie van huishoudens en zet die direct lokaal in om sneller auto’s te laden. De bestaande palen, die allen moesten worden aangepast, kunnen op die manier 40% meer vermogen leveren, meldt Vattenfall.

Of elektrische auto’s deze capaciteit ook gebruiken, is overigens afhankelijk van de capaciteit van de auto en accu. Het afgelopen jaar is Flexpower als proef al bij 52 laadpalen ingezet. De laadpalen stonden in wijken waar relatief veel auto’s staan met hoog laadvermogen. Vooral volledig elektrische auto’s bleken voordeel te hebben van de Flexpower-laadpalen. In 70% van de gevallen laden zij sneller stroom dan bij een reguliere laadpaal. Hybride auto’s hebben minder mogelijkheden het laden ‘in te halen’ vanwege het lagere laadvermogen. Uit de proef bleek dat 95% van de hybride auto’s geen hinder ondervond van de Flexpower-laadpalen.

Categorie: Laadinfrastructuur
Labels: ElaadNL, Flexpower, Liander, Vattenfall