Autotelex: Volkswagen Up! restwaardekampioen A-segment

maandag 26 januari, 2015

De grote vraag naar gebruikte auto’s uit het A-segment heeft als gevolg dat ze hun restwaarde goed behouden. Restwaardekampioen is de Volkswagen Up! 1.0 Easy Up! BlueMotion vijfdeurs. Volgens Autotelex heeft een drie jaar oude Up! met 60.000 op de teller nog 70,2% van zijn nieuwwaarde

Volkswagen Up! retswaardekampioen volgens Autotelex

Volkswagen Up! retswaardekampioen volgens Autotelex

Veel aanbond en veel vraag. Dat is in het kort de restwaarde-succesfactor van het A-segment momenteel, stelt Autotelex. De restwaarde-expert heeft een top-10 opgesteld van meest waardevaste A-segment auto’s. Opmerkelijk is dat het verschil tussen de eerste positie en de tiende plek ‘slechts’ 4,2 procentpunt is. De Up! met 70,2 en de Fiat 500 op de tiende plek met een restwaarde van 66%.

Het zal niemand verbazen dat behalve de VW Up! ook de Seat Mii en de Skoda Citigo in het lijstje voorkomen, omdat dit immers allemaal producten van hetzelfde concern zijn. “De verschillen in restwaarde tussen de VW, de Skoda en de Seat zijn deels terug te voeren op de merkbeleving en het imago”, zegt restwaarde-expert Joost Klaren van Autotelex. “Hetzelfde geldt voor de Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107. Ook hier zijn kleine verschillen in restwaarde, die te maken hebben met zowel het imago van de verschillende merken, als de uitrustingsverschillen en de nieuwprijs.”

Atx_top10_restwaardeBusiness uitvoering

De Top 10 is samengesteld op uitvoeringsniveau. Dat betekent dat er per model verschillen kunnen zijn in de restwaarde van bepaalde uitvoeringen. Een ‘value for money’ uitvoering, bijvoorbeeld een actiemodel, kan een goede notering hebben, terwijl andere uitvoeringen van hetzelfde model een lagere restwaarde noteren.

Daarnaast worden er sinds enige tijd “Business” uitvoeringen aangeboden in het A-segment, waarbij de uitrusting vaak goed aansluit bij de zakelijke vraag, zoals bijvoorbeeld de Peugeot 107 Blue Lease op plek 7 in het overzicht. Airco is in het A-segment een gewilde optie, maar de meerprijs is relatief hoog in deze klasse. Daarom laat de aanwezigheid van een airco zich niet altijd vertalen in een procentueel hogere restwaarde.

De hoge restwaarde heeft niet alleen te maken met de kwaliteiten van de auto zelf, ook de algemene omstandigheden in de occasionmarkt doen hun invloed gelden. “In 2015 zijn de meeste nieuwe auto’s in het A-segment zo’n € 1.000 duurder geworden”, aldus Joost Klaren. “Dat heeft natuurlijk een positief effect op de restwaarde van jonge gebruikte auto’s in diezelfde klasse.”

Categorie: Leasetoppers
Labels: Autotelex