VZR: zakelijke rijder wordt beperkt in zijn autokeuze

maandag 27 mei, 2019

Zo’n 38 procent van de zakelijke rijders heeft te maken met een beperking van het automerkenbeleid. En dat heeft, volgens de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) rechtstreeks (negatief) effect op de tevredenheid van medewerkers.

Uit onderzoek van VZR blijkt dat een zakenauto die ook privé gebruikt wordt, in belangrijke mate onderdeel is van de gezinsmobiliteit. Des te vervelender is het als men beperkt wordt in de keuze voor een zakenauto. In 2018 kon 62% van de zakelijke rijders vrij kiezen uit de verschillende automerken. Voor 38% van de zakelijke rijders geldt dus een beperking in de autokeuze.

En zo’n merkenbeleid heeft dus invloed op de medewerkerstevredenheid. Van de medewerkers die uit elk automerk mag kiezen is 68% (zeer) tevreden over hun autoregeling. Slechts 10% is (zeer) ontevreden. Als er maar uit een beperkt aantal merken gekozen mag worden, dan daalt de tevredenheid over de autoregeling van 68% naar 54% en verdubbelt het aantal ontevreden medewerkers naar 20%.

“Een beperking heeft een direct negatief effect op de tevredenheid van een werknemer over zijn autoregeling en dus een direct effect op de aantrekkelijkheid van een werkgever”, benadrukt VZR-voorzitter Jan van Delft. “Wil je mensen binden en boeien, dan moet je dus niet aan deze knop draaien. Vanuit inkoopperspectief kan een beperking in het aantal merken een paar euro voordeel opleveren, dit weegt echter bij lange na niet op tegen de stijgende ontevredenheid van de werknemer. Penny wise, pound foolish”.

Indien er sprake is van een beperkt merkenbeleid, dan zijn dit de automerken waar men het vaakst uit mag kiezen:

  1. Volkswagen    70%
  2. Skoda             54%
  3. Audi               52%
  4. Renault           51%
  5. Peugeot          47%

 

Categorie: Autoregeling
Labels: VZR