Eisen Keurmerk Voertuigbeveiliging keyless entry aangescherpt

dinsdag 4 juni, 2019

Relay attack, waarbij het signaal van de autosleutel stiekem wordt opvangen, is onder het dievengilde inmiddels populairder dan het intikken van het autoruitje. Per 1 juli scherpt daarom het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) de eisen van het Keurmerk Voertuigbeveiliging aan.

De relay attack diefstallen zijn met name verzekeraars en leasemaatschappijen een doorn in het oog. Verzekeraars gaan ook nog eens verschillend om met deze ‘auto-inbraken zonder schade’. Het Keurmerk Voertuigbeveiliging gaat daarom nu de regels per 1 juli verscherpen; de meeste verzekeraars stellen dit Keurmerk als eis om een verzekering af te sluiten. “Door de eisen aan te scherpen hopen we de autofabrikanten en leveranciers uit te dagen om te komen met blijvende oplossingen die passen binnen het schema Keurmerk Voertuigbeveiliging”, aldus Martine Hoofwijk, adviseur van het CCV.

Oplossingen draagt het CCV dus niet aan, de (auto)fabrikant moet die zelf bedenken. Waarbij bijvoorbeeld de tip aan berijders om de sleutels in een metalen doosje te bewaren, zodat het signaal niet meer uitgezonden wordt, niet afdoende is in de ogen van het CCV. “De eigenaar kan vergeten de sleutel in het blikje te doen, of het signaal wordt via de kieren van de scharnieren toch nog uitgezonden. De maatregel mag niet afhankelijk zijn van menselijk handelen, maar moet een permanente oplossing bieden”, aldus Hoofwijk.

Volgens het centrum testen verschillende fabrikanten al met oplossingen. Zo zijn er sleutels in de maak met bewegingsdetectie die zichzelf na een aantal seconden uitschakelen. Ook aftermarket-maatregelen zullen door het CCV wordt getest. Uiteindelijk neemt het CCV de beslissing of de aangeboden oplossing aan de eisen van het nieuwe keuringsvoorschrift keyless entry/start voldoet.

Categorie: Verzekeringen
Labels: CCV, Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid