Benchmark leasemaatschappijen 2019: Alphabet wint

maandag 24 juni, 2019

Leasemaatschappij Alphabet is als best presterende leasemaatschappij met een 8,1 beoordeeld in het onderzoek ‘Benchmark leasemaatschappijen 2019’. Arval, de winnaar van de vorige 13 edities (!) eindigt op plek twee met een 8 en Athlon volgt met brons met een 7,8.

In het onderzoek, een onderdeel van de Ilisia Research Zakelijke Mobiliteitsmonitor, worden 500 fleetmanagers gevraagd om hun leasemaatschappij op meer dan 30 aspecten van de geleverde dienstverlening te beoordelen. Op de belangrijkste tevredenheidsfactoren zoals oplossen van problemen, meedenken, nakomen van afspraken en de kwaliteit van de afwikkeling van schades scoorde Alphabet met een rapportcijfer van 8,1 dus als beste. De resultaten van de benchmark leasemaatschappijen 2019 laten eveneens zien dat Alphabet voor het 2de jaar op rij over de meest trouwe klantgroep beschikt.

Alle bovenstaande cijfers betreffen de algemene tevredenheid van de klanten over hun maatschappijen. Het verschil zit vooral in de deelaspecten van dienstverlening, meldt de monitor. Het probleemoplossend vermogen van de (medewerkers van de) leasemaatschappij is structureel de belangrijkste bepalende factor van de algemene tevredenheid. In 2019 wordt dit geflankeerd door de mate van nakomen van gemaakte afspraken en de kwaliteit van het afwikkelen van eventuele schades.

Flexibele instelling

De mate van meedenken van de medewerkers van de leasemaatschappij met hun klant en een flexibele instelling zijn medebepalend voor de klanttevredenheid in 2019. Zowel de lijstaanvoerders als de stijgers scoren juist op deze aspecten hoger dan de concurrentie.

Klanten van de Nederlandse leasemaatschappijen blijven over het algemeen loyaal aan hun huidige maatschappij. De resultaten van de benchmark leasemaatschappijen 2019 laten zien dat Alphabet voor het 2de jaar op rij over het meest trouwe klantgroep beschikt.

NPS score

In het kader van de benchmark leasemaatschappijen is tevens de Net Promotor Score (NPS) gemeten; de score die wordt berekend, door het aandeel klanten dat een score van negen of tien toekent (de zogenaamde ‘Promotors’ of fans) te verminderen met het aandeel klanten dat een score van zes of lager toekent (de zogenaamde ‘Detractors’ of afhakers). De NPS over alle gemeten leasemaatschappijen bedraagt een +9 (in 2018: +6). Alphabet deelt hier de koppositie met Arval, beide scoren een NPS score van +21. Athlon volgt met een NPS score van +14.

Categorie: Onderzoek
Labels: Alphabet, benchmark leasemaatschappijen