Dieselauto’s verrassen in Green NCAP-uitstoottest

maandag 15 juli, 2019

Voor het eerst krijgt een dieselauto, de Mercedes-Benz C220d, de maximale score in de Clean Air Index van Green NCAP. Deze test, die mede door de Consumentenbond is opgezet, beoordeelt auto’s onder meer op schadelijke uitlaatgassen. De Mercedes krijgt evenveel punten als zijn elektrische concurrent Nissan Leaf.

In het Green NCAP programma, werken Europese consumentenorganisaties, automobielclubs, overheden en universiteiten samen om een beeld te krijgen van hoe ‘groen’ auto’s zijn. Daarvoor beoordeelt het de hoeveelheid schadelijke uitlaatgassen, uitgedrukt in een Clean Air Index. Het elektriciteit- en brandstofverbruik wordt weergegeven in een Energy Efficiency Index.

Klik om te vergroten

Elektrische auto’s produceren helemaal geen vervuilende emissies, waardoor ze automatisch een 10 krijgen in de Clean Air index. Naar nu blijkt, ligt ook de uitstoot van de Mercedes zo ver onder de drempelwaarden van Green NCAP, dat hij eveneens een 10 krijgt.

Verrassend

Het verbruik van de  Mercedes is minder indrukwekkend, maar voor een auto in deze klasse nog steeds goed. Voor brandstofverbruik krijgt hij een 5,6, waarmee het eindoordeel op 3 sterren komt (van de 5). Dat is evenveel als de andere geteste diesel, de Renault Scenic Blue. De Renault is qua uitstoot iets viezer, maar rijdt iets zuiniger.

Volgens Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, is het al met al een verrassende uitkomst, waarmee de Green NCAP zijn waarde bewijst. “De test maakt duidelijk welke producenten serieus werk maken van het verduurzamen van hun auto’s én helpt consumenten bij het kiezen van een ‘schone’ auto.”

Klik hier voor de online lijst van Green NCAP.

Categorie: Milieu / CO2-besparing
Labels: Green NCAP