Leasebranche en Minister in actie tegen smartphone in auto

maandag 2 september, 2019

De nieuwe, vandaag afgetrapte campagne van Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) tegen smartphonegebruik in de auto richt zich specifiek op werkgevers. Want ruim 1 op de 3 werkgevers in ons land heeft geen regels voor de medewerkers over het smartphonegebruik in de auto.

Bij 35 procent van de bedrijven wordt van collega’s zelfs verwacht dat ze altijd binnen een half uur reageren op een berichtje, ook als ze onderweg zijn in de auto. Dat bleek eerder al uit een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Deze laatste ondersteunt dan ook de campagne van het ministerie.

Minister Van Nieuwenhuizen is vandaag in Den Haag te gast bij een verdeelcentrum van online supermarkt Picnic. Het bedrijf, met 800 elektrische bezorgwagens, start deze maand een speciaal verkeersveiligheidstraject waar MONO rijden een belangrijk onderdeel van is. Doel van de campagne die de minister vandaag lanceert, is dat alle werkgevers met hun medewerkers afspraken maken over smartphonegedrag in de auto of op de fiets.

Stevige en werkbare afspraken

Van Nieuwenhuizen: “Het is moeilijk voor te stellen, maar één op de tien werkgevers vindt het een normale zaak dat hun werknemers berichten lezen en terugschrijven tijdens het rijden. Totaal onverantwoord om dit van je mensen te verwachten, want dat is gewoon levensgevaarlijk. Ook als je zakelijk onderweg bent geldt: hou je aandacht bij de weg en rij MONO.”

Renate Hemerik, directeur VNA, roept werkgevers en leaserijders op om smartphonegebruik een onderwerp van gesprek te maken binnen de organisatie en met elkaar stevige en werkbare afspraken te maken. “Verkeersveiligheid verdient een hoge prioriteit. Breed in de maatschappij, maar zeker ook bij de VNA, de autoleasemaatschappijen, werkgevers en werknemers. We moeten onze verantwoordelijkheid nemen. Het feit dat een derde van de berijders aangeeft dat het lastig is om de smartphone te negeren, wordt veroorzaakt door het verslavende effect van de smartphone. Wat mij betreft moeten we dan ook heel snel naar een nieuwe sociale norm ten aanzien van afleiding in het verkeer en specifiek het gebruik van de smartphone.”

De campagne ‘MONO-zakelijk’ is onderdeel van de al lopende brede MONO-campagne. Op www.monozakelijk.nl kunnen werkgevers campagnemateriaal en tips vinden om te zorgen dat hun werknemers MONO kunnen rijden.

Categorie: Verkeersveiligheid / Training
Labels: Infrastructuur en Waterstaat, VNA