‘Automerken doen er steeds minder toe’

woensdag 11 september, 2019

Het automerk an sich doet er voor consumenten steeds minder toe. Het gaat er om hoe straks de auto een digitale ervaring kan bieden voor de klant. Dat wijst althans onderzoek uit van het IBM Institute of Business Value (IBV).

Aan het onderzoek deden 11.500 consumenten en 1.500 automotive executives mee. Voor bijna de helft van de consumenten (48%) doet het merk er niet meer toe in 2030. Kosten en (digitaal) gebruiksgemak worden belangrijker. Ook automotive executives zien die trend: zeven op de tien automotive executives (69% ) zegt dat het merk op dit moment nog voor concurrentievoordeel zorgt, maar de helft (46%) is van mening dat dit tegen 2030 wegebt.

In het aanbieden van mobiliteitsdiensten ziet de branche brood: nu al genereert nagenoeg de helft van de fabrikanten (48%) omzet door mobiliteitsdiensten. Maar liefst acht op de tien verwacht dat dit verder zal toenemen in 2030. Dan zal de branche wel meer moeten inzetten op digitale technologie, ondersteunt door data. Daar is 83% van de executives van overtuigd. Data brengt efficiency voor de eigen organisatie maar is ook nodig om te komen tot nieuwe businessmodellen. Toch zegt maar 13 procent van de ondervraagden momenteel gebruik te maken van een digitaal platform.

Download hier het (Engelstalige) onderzoek

Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: IBM Institute of Business Value