Mazda komt met eerste serie geproduceerde EV

woensdag 25 september, 2019

Op de aanstaande Tokyo Motor Show 2019 (25 oktober t/m 4 november) toont Mazda haar allereerste volledig elektrische auto. Geen concept car maar een in serie gebouwde EV. Tegelijkertijd ziet het Japanse merk ook nog volop kansen voor de brandstofmotor.

Als compleet nieuw model zal deze EV aan de line-up worden toegevoegd en daarmee de derde exponent vormen in de nieuwste generatie modellen van Mazda, na de Mazda3 en CX-30. Volgens Mazda is ook deze EV ontwikkeld volgens een ‘mensgerichte filosofie’ en maakt volledig gebruik van de voordelen van een elektrische aandrijftechnologie, met prestaties waar bestuurder en inzittenden moeiteloos en met hart en ziel van kunnen genieten.

Dieseltoeslag

Maar Mazda geeft zeker de verbrandingsmotor niet op. Helemaal nu de Japanse fabrikant onlangs de Skyactiv-X motor heeft gelanceerd, een zeer zuinige benzinemotor met compressieontsteking, de verbrandingstechniek van een dieselmotor. Met Prinsjesdag deed de importeur nog een persbericht de deur uit dat deze nieuwe motor door de Belastingdienst niet zal worden aangeslagen als dieselauto, met bijbehorende dieseltoeslag. In de BPM-wet wordt namelijk niet gesproken over diesel maar over personenauto’s en bestelauto’s die worden aangedreven door een motor met compressieontsteking. Daarvoor zou de dieseltoeslag gelden. Een nieuw wetsvoorstel voorkomt nu dat de huidige dieseltoeslag ook gaat gelden voor het type motoren zoals de Skyactiv-X. Dergelijke benzineauto’s profiteren immers niet van het lagere accijnstarief van diesel.

Vanaf eind deze maand zal de Mazda3 met Skyactiv-X motor in de Nederlandse showrooms staan. Een maand later zal dezelfde motor ook beschikbaar komen in de gloednieuwe CX-30. Het levert de Mazda3 Sedan een laag brandstofverbruik van 4,3 liter per 100 kilometer met een CO2 emissie van slechts 96 g/km. ALD Automotive liet eerder al voor de camera van TrendsinAutoleasing weten blij te zijn met deze lage uitstootcijfers. Veel leaseregelingen hebben immers een ‘cap’ van 100g/km.

‘Well-to-wheel’

Mazda noemt de Skyactiv-X op milieugebied zelfs een meer dan volwaardig alternatief voor een auto aangedreven door een elektromotor met accupakket. Als de gehele levenscyclus van beide auto’s met elkaar wordt vergeleken volgens het ‘well-to-wheel’ principe, dus vanaf het winnen van de grondstoffen tot het volledig recyclen van de auto, dan scoort de Skyactiv-X bijzonder goed. Aldus Mazda. In die berekeningen zit bijvoorbeeld ook het opwekken van elektriciteit berekent, dat op wereldschaal voor ruim 40 procent gebeurd op basis van steenkolen.

Plaatjes van Mazda’s eerste EV zijn er overigens nog niet. Op donderdag 23 oktober krijgen we die te zien.

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: Mazda