JATO: WLTP zorgt voor lagere actieradius bij EV’s

dinsdag 1 oktober, 2019

Dat de nieuwe WLTP-testmethode grote invloed heeft op de prijzen van personenauto’s met een brandstofmotor, moge bekend zijn. Maar ook volledig elektrische auto’s vallen vanaf september onder de WLTP-regels. JATO berekende het effect: prijsstijgingen en gemiddeld bijna 55 kilometer lagere actieradius.

JATO heeft in totaal 26 volledig elektrische auto’s (BEV”s) onder de lopen genomen. In deze analyse zijn de oude NEDC gegevens vergeleken met de nieuwe WLTP gegevens. De range van deze 26 versie is onder de NEDC-normen gemiddeld 397.79 km. Maar gemeten onder de WLTP is de gemiddelde range 370.29 km. Dit levert een verschil op van -27.5 km. “Maar wanneer er wordt gekeken naar de versies waarbij de batterij hetzelfde is gebleken – dat zijn in totaal 18 versies – zien we een daling van maar liefst 54.95 km; 12.2% minder”, aldus JATO.

De prijs van de gemiddelde EV is eveneens gestegen door de WLTP-regels. Ondanks de dalende actieradius is het prijskaartje gemiddeld gestegen met 1.507,71 euro per versie. “Als de batterij hetzelfde is gebleven, dan stijgt de gemiddelde prijs met 1.352,35 euro. Wanneer er een nieuwe, zwaardere batterij in komt is de gemiddelde prijs per versie gestegen met 1885,00 Euro. Een significant verschil wat kan aangeven dat de nieuwe batterij is doorberekend in de prijs”.

Die zwaardere batterij is onder andere gekomen in de VW Up en de BMWi3. Daardoor stijgen deze auto’s in actieradius in de tabellen van JATO, maar bij gelijkblijvende batterij hadden deze auto’s dus fors aan range ingeboet.

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: JATO