Athlon E-Mobilty Congres: met alle Tesla’s het Malieveld op?

vrijdag 4 oktober, 2019

Leasemaatschappijen hebben een belangrijke rol bij het versnellen van de transitie naar een 100 procent elektrisch wagenpark. Een overgrote meerderheid (93%) van de zaal, gevuld met tegen de 200 klanten van Athlon, was het daarmee eens. Maar de zaal blijkt tegelijkertijd liever ‘volgend’ te zijn dan ‘koploper’ in die transitie. Want elektrisch rijden betekent ook ‘gedoe’. En het bijtellingsbeleid werkt niet mee.

Het klantpanel in gesprek

Een van de stellingen tijdens het zogenaamde klantpanel tijdens Athlon’s E-Mobility congres vandaag in Fort Voordorp had betrekking op de bijtelling op ev’s die vanaf volgend jaar stapsgewijs omhoog gaat. Heeft dat gevolgen voor de ambities van de overheid met betrekking tot elektrisch vervoer? Een meerderheid van de zaal (70%) vindt van wel. Maar men verwacht ook weer niet direct dat het Malieveld straks volstroomt met (boze) Tesla-rijders, al werd daartoe – bij wijze van grap – opgeroepen. Er zijn, volgens gespreksleider Paul Bouwmeester van Athlon, meerdere showstoppers wat betreft de transitie. Zoals het beperkte aanbod van elektrische auto’s. Ook Renate Hemerik, directeur van de VNA, gelooft niet dat de doelstelling om in 2030 alleen nog maar ev’s in nieuwverkoop te hebben, wordt gehaald. “Die auto’s zijn er dan gewoonweg niet. De bijtelling is niet de enige factor in ev-transitie.”

Dat laatste wordt ook gedeeld door Richard Hovinga van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die eveneens door Athlon op het podium was gezet. “Het was al geen rustige weg naar het klimaatakkoord toe. Momenteel rekenen we op het Ministerie tal van zaken door, ook wat betreft het aanjagen van de verkoop van elektrische occasions, de grootste markt in autoland. En de subsidiekraan mag dan geleidelijk worden dichtgedraaid wat betreft ev-bijtelling, het kan straks ook weer worden opengedraaid mocht het de verkeerde kant opgaan. We ijveren voor een constant beleid, maar de veranderingen gaan snel. Vijf jaar geleden had nog niemand kunnen voorzien hoe de markt er nu voorstaat.”

‘Verplichting brengt gezeur’

Een van de break-out sessies tijdens het Althlon E-Mobility Congres

Dan de klanten van Athlon: Marco Pijnappel, manager Controlling bij AFAS Software en Paul Poppelaars, CFO van IT-bedrijf Mybrand. Zij stelden op hetzelfde podium dat ze liever ‘volgend’ zijn in de transitie naar 100% elektrisch vervoer dan ‘koploper’. Ook al rijden er al de nodige ev’s rond bij beide bedrijven. Opmerkelijk daarbij: bij Mybrand zijn werknemers nog volledig vrij in het kiezen van een leaseauto. Er is zelfs geen CO2-plafond ingesteld. Want verplichting brengt gezeur, stelt Poppelaars. “De auto is in onze branche nog een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Uiteindelijk verwacht ik op termijn dat we alleen nog maar elektrisch gaan toelaten, maar laat bijvoorbeeld eerst maar eens de laadtarieven open en transparant zijn. Die verschillen in tarieven zijn enorm, en we willen toch enige voorspelbaarheid hebben in de kosten.”

Ook Bij AFAS is er nog geen sprake van het verplichten van een elektrische auto, maar ook dat ziet Pijnappel op den duur wel gebeuren. “Nu al is 15% van het park elektrisch, de directie zet flink in op CO2-besparing, we hebben een streng MVO-beleid. Ook de petrolheads bij ons, toch vooral verzameld bij de afdeling Sales, gaan op den duur wel om. Al helpt de hogere bijtelling op ev’s straks niet mee.”

Hoofdpijnauto’s

Beide bedrijven hebben inmiddels tientallen laadpalen, maar bij AFAS is de rek er wat betreft capaciteit wel uit. Uitbreiden is kostbaar, maar Pijnappel wil eigenlijk ook niet uitbreiden. Mensen moeten maar thuisladen. Tot voor kort was het zelfs een voorwaarde voor werknemers die elektrisch wilden gaan rijden. Zonder mogelijkheid tot thuisladen, geen (ph)ev. Ook bij Mybrand geldt die voorwaarde. AFAS heeft deze voorwaarden sinds enkele maanden losgelaten en bij Mybrand gaat dit binnenkort gebeuren. Reden: de toenemende actieradius van ev’s. En het feit dat er geen plug-in hybrides meer inkomen bij beide bedrijven. Dat waren toch vooral ‘hoofdpijnauto’s’ volgens beide mannen.

Dat laatste was misschien geen fijn nieuws voor Marc Bras, de baas van de Nederlandse BMW i tak. BMW spuwt de laatste tijd flink wat nieuwe PHEV’s uit. Zijn pleit voor ‘tijdelijke oplossingen’ kwam dan misschien ook niet onverwacht. “Tijdelijke oplossingen geeft ook rust voor klanten. Als er straks meer keuze is in ev’s – en die keuze gaat er straks komen – dan kan men volledig om. De Nederlandse en Noorse markt zijn momenteel qua transitie de uitzonderingen op de wereldmarkt. Ze lopen ver voorop. Wij als fabrikant willen uiteindelijk dat al onze fabrieken in de verschillende markten ook alle producten kunnen fabriceren. Dus ook ev’s. Zo’n transitie kost tijd. Waarbij de uitdaging niet zozeer bij de techniek ligt, maar vooral bij de klant, zijn of haar mindset, en bij de politiek. Ook al omdat we druk bezig zijn met die andere transitie: die van bezit naar gebruik.”

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: Athlon