Dieseloccasion klimt uit dal: dreigend tekort in aanbod

vrijdag 25 oktober, 2019

In een marktanalyse van Autorola, online remarketingspecialist met hun internationale data-tak INDICATA, blijkt dat gebruikte diesels in ons land weer aantrekkelijker worden. In september was het verwachte aantal stadagen voor de verkoop al vrijwel identiek aan die van benzineversies. Maar het verschil tussen de merken is groot.

Klik om de grafiek te downloaden

Op basis van het huidige aanbod en de stromen in de wereld van im- en export voorspelt Autorola dat er zelfs een tekort aan gebruikte dieselauto’s gaat ontstaan. In feite is dat inmiddels al het geval, zegt Frank Tanke, Country Manager Autorola Nederland. “Onder invloed van de problematiek rond dieselvoertuigen wilden autobedrijven diesels liever niet in voorraad hebben. Heel veel auto’s zijn met name naar Zuid-Europa geëxporteerd.”

Maar de afgelopen anderhalf jaar verandert de situatie gestaag. Dieseloccasions waren gedurende een tijd niet gevraagd en er werden er ook minder nieuw ingezet. Tanke: “Dat heeft binnen ons land gezorgd voor veel export, lokaal weinig aanbod en lagere restwaarden. Daardoor is er nu zelfs zo weinig aanbod dat er voor de autohandel in Nederland schaarste ontstaat. Bedrijven melden zich steeds vaker bij ons om in het buitenland naar dieselauto’s te zoeken.”

Verschillen groot

Dat laatste heeft weer tot gevolg dat het aantal stadagen van diesels afneemt. Volgens Autorola is die nu vergelijkbaar met die van benzinemodellen. Nederlandse gebruikte diesels worden met andere woorden steeds couranter. Maar de verschillen tussen de merken zijn daarbij groot. Bij premiummerken als Audi en BMW zijn die verkoopwaardes van dieseloccasions in drie jaar tijd flink teruggelopen. Met tientallen procenten vaak.

Opvallend verschil is daarbij dat Audi in het afgelopen jaar redelijk stabiel op het (lagere) niveau blijft, waar de grafiek bij BMW nog steeds een trend omlaag volgt. Saillant detail: bij hun benzinemodellen gebeurt in zekere zin het omgekeerde: BMW klimt in waarde, Audi’s blijven ruwweg op eenzelfde niveau.

Volkswagen

Een intrigerende vraag: hoe is dat bij Volkswagen? Het merk waar het dieselschandaal begon? Opvallend genoeg blijkt de gemiddelde verkoopprijs van Volkswagen-diesels de afgelopen drie jaar weliswaar te fluctueren, maar grote verschillen of een duidelijk verder omlaag lopende verkoopwaarde kun je niet vaststellen. “We zien juist dat de prijzen van de gebruikte benzinemodellen, sinds het midden van 2017, gestaag omhoog klimmen”, aldus Tanke.

Binnenkort een uitgebreid interview met Frank Tanke onder ander over hoe de remarketing van private leaseauto’s beter kan!

Categorie: Remarketing
Labels: Autorola