ING over 2020: groei private lease, verkoop na ‘Teslagolf’ minder

woensdag 8 januari, 2020

De autoverkoop zal in 2020 zo’n 4 procent krimpen te opzichte van 2019, private lease zal al begin dit jaar door de 200.000 grens heen breken en het aandeel elektrisch zal in 2020 (nog) niet heel hard doorstijgen. Aldus enkele voorspellingen van ING Economisch Bureau.

De eindejaarspurt deed de autoverkopen in 2019 iets plussen. Vooral december was een uitschieter met meer dan twee keer zoveel registraties dan een jaar eerder (en 54% elektrisch, waarvan meer dan de helft Tesla’s). En hoewel er aan dit jaar weer een eindspurt wordt verwacht – de bijtelling gaat in januari 2021 omhoog van 8 naar 12 procent – verwacht ING toch dat de registraties in dit jaar met zo’n 4 procent zullen afnemen (tot 430.000).

Klik om te vergroten

Ook de omzet in de sector zal een pas op de plaats gaan doen. Ook al is die in 2019 flink gestegen met zo’n (naar verwachting) 8 procent. Maar dat is vooral te wijten aan de hogere aanschafprijzen van de auto’s en de toegenomen verkoop van duurdere elektrische auto’s een drijvende factor. Ook meer SUV’s speelt hierbij mee, benadrukt ING. Bij een fabrikant als BMW zorgde dit bij een lagere afzet toch voor betere resultaten.

Private lease

Groeimotor blijft vooralsnog private lease. Lage rentes en toenemende concurrentie zorgen voor scherpe tarieven. Het totale privé lease park groeide eind 2018 tot 150.000 (cijfers VNG) en inmiddels beweegt het aandeel in de totale verkoop tussen de 5% en 10%. (onder particulieren is dat 1 op de 5 kopers). Begin 2020 kan de grens van 200.000 contracten worden bereikt. ING Economisch Bureau verwacht eind 2020 een private lease park van 220.000.

Klik om te vergroten

Wat elektrisch betreft: het aandeel is dankzij de (Tesla) eindejaarspurt opgeklommen naar 13 procent van de nieuwe registraties. Dit zal, naar verwachting van ING, in 2020 niet direct doorstijgen, maar wel op niveau blijven (tenminste 50.000). Hierbij speelt mee dat fabrikanten meer nieuwe elektrische exemplaren zullen moeten verkopen om te kunnen voldoen aan de nieuwe emissiegrens van gemiddeld 95 gram CO2 per km. Het aanbod wordt dan ook ruimer.

Waarbij de ‘mistigheid’ door belasting blijft, zoals ING het omschrijft, en het daardoor moeilijk wordt in te schatten wat de particulier gaat doen als om de elektrische auto gaat. Duidelijkheid ontbreekt ook nog rond de vanaf 2021 geplande subsidie voor aanschaf van elektrische auto’s voor particulieren, wat het aankoopgedrag kan beïnvloeden.

Categorie: Marktcijfers / brancheberichten
Labels: ING Economisch Bureau