Nieuwe Volkswagen Golf moet passen in “strenger wordend wagenparkbeleid”

dinsdag 14 januari, 2020 Photo

Het is de achtste generatie die nu de markt opkomt: de Volkswagen Golf heeft vanaf vandaag ook een prijs gekregen: vanaf 25.995 euro. Ook is er meteen een private lease(actie)tarief bekendgemaakt: vanaf 369 euro per maand. Ook zijn er 5 geëlektrificeerde aandrijflijnen die in fases worden vrijgegeven. Geen volledige EV; dat blijft voorbehouden aan de VW ID.3.

Volgens Volkswagen is de Golf de enige in zijn klasse met een volledig digitale cockpit met grote schermen en de meeste fysieke knoppen zijn vervangen door touchscreens die door middel van haptische feedback (vibratie, beweging) communiceren met de berijder. LED-verlichting is eveneens standaard. En natuurlijk zijn er de nodige online diensten van We Connect waardoor bijvoorbeeld het navigatiesysteem altijd is voorzien van de nieuwste kaartinformatie.

De Golf 8 is de eerste Volkswagen die bovendien het niet alleen mogelijk maakt om achteraf technologieën te updaten, maar ze ook naderhand te upgraden (vanaf deze zomer). Zo zijn binnenkort bijvoorbeeld Adaptive Cruise Control, verkeerstekenherkenning, het navigatiesysteem, de wifi-hotspot of een grootlichtassistent achteraf te activeren.

Vanuit de ronkende persberichten kunnen we verder opmaken dat de Golf een groot aantal assistentiesystemen uit hogere segmenten naar de ‘Golf-klasse’ brengt, waarvan er vele standaard zijn op elke uitvoering. Enkele voorbeelden zijn Lane Assist, Front Assist, Intersection Assist en het voorspellende Pedestrian Protection System. Ook standaard op elke Golf: de innovatieve Car2X-technologie, waarmee relevante informatie in milliseconden kan worden uitgewisseld met andere voertuigen én de infrastructuur. Dankzij deze technologie kunnen Golf-bestuurders tijdig worden gewaarschuwd voor mogelijk gevaarlijke situaties als ongelukken, pechgevallen of wegwerkzaamheden.

De Volkswagen Golf is leverbaar met een nieuwe generatie benzine- en dieselmotoren en er is keuze uit 5 geëlektrificeerde aandrijflijnen die in fases worden vrijgegeven (eTSI mild-hybrids en eHybrid plug-in hybrids). Volgens Volkswagen past de auto daarmee perfect in het steeds strengere wagenparkbeleid van veel ondernemingen.

De eerste uitvoeringen van de nieuwe Golf arriveren medio maart in Nederland. De prijzen variëren van € 25.995 voor de 66 kW/90 pk sterke Golf 1.0 TSI tot € 42.030 voor 2.0 TDI DSG Style met 110 kW/150 pk.

Categorie: Leasetoppers
Labels: Volkswagen, Volkswagen Golf