Consumer Electronics Show (CES) 2020: ‘chaotisch’ automotive aanbod

woensdag 22 januari, 2020 Photo

Chaotisch. Zo zou je het automotive-aanbod van de afgelopen CES 2020 in Las Vegas kunnen omschrijven. Zoals gewoonlijk kozen veel grote fabrikanten zoals Ford, Audi en Mercedes-Benz ervoor om aanwezig te zijn, met alles van aftermarket-upgrades en stereoapparatuur tot aan fantasievolle conceptcars die de meeste fabrikanten jaren geleden eigenlijk al hadden afgezworen. Zelfs Lamborghini was dit jaar aanwezig, maar Fisker stal de show.

Op de voorgrond stond Mercedes-Benz, dat pronkte met het Vision AVTR-concept. De naam is een knipoog naar de Avatar-film, momenteel de meest winstgevende film  (2,9 miljard dollar) aller tijden wereldwijd. Mercedes werkt zelfs samen met James Cameron om een ​​concept te creëren dat ‘geïnspireerd’ is door de films. Een auto die in staat is om biometrische informatie, zoals hartslag, te lezen. In theorie leuk, maar veel belangrijker zijn de duurzaamheidsaspecten van het voertuig, inclusief een volledig recyclebaar interieur en een batterij zonder zware metalen waarvan wordt gezegd dat deze composteerbaar is.

Dat laatste klinkt als fantasie, maar het is conceptueel mogelijk dankzij onderzoek met IBM. De jonge kwantumcomputers van dat bedrijf werden in een project met Mercedes-Benz gebruikt om de ideale chemie voor toekomstige autobatterijen te bepalen. Dit soort cross-over consumentenelektronica/automotive is precies wat we graag zien bij CES.

Uber Elevate-service

Wat de aanwezigen ook graag willen zien: vliegende auto’s! De dingen zijn al tientallen jaren in de maak, maar de Uber Elevate moet binnen drie jaar daadwerkelijk vliegen. Daartoe pronken zowel Hyundai als Bell met zogenaamde concept VTOL-vliegtuigen die bedoeld zijn voor gebruik met de Uber Elevate-service. De dienst zal worden gebouwd rond meerdere hubs in grote steden.

Het model van Hyundai, de SA-1, is volledig elektrisch en biedt slechts 60 km bereik, maar dat is genoeg om het ergste verkeer te omzeilen. Het opladen duurt slechts 5 minuten. Dat betekent dat tegen de tijd dat één lading van vijf passagiers is afgezet en de volgende is geladen, het voertuig klaar is voor de terugreis.

De Hyundai vliegende ‘auto’ SA-1

Interessant is dat deze voertuigen door mensen worden bestuurd en dat Uber ze zo snel mogelijk in de lucht wil hebben, hopend de wetgevende debatten rond volledig autonome voertuigen in de lucht te vermijden. Hoewel de technologie voor deze vliegtuigen binnen drie jaar klaar kan zijn, blijven er nog veel vragen over hoe ze zullen worden geïmplementeerd.

Volledig vegan en recyclebaar interieur

Terug op aarde, pronkte de Damon Motorcycles met hun volledig elektrische Hypersport HS. Deze 25.000 dollar kostende motorfiets moet 200 km/u doen dankzij een 200 pk-elektromotor met een bereik van 200 mijl (320 km). Dat zijn indrukwekkende specificaties, maar nog indrukwekkender is het vermogen van de fiets om van vorm te veranderen, de stangen te verhogen of te verlagen om het comfortabeler te maken voor woon-werkverkeer.

Maar de grootste verrassing van de CES was toch wel Fisker. Vorig jaar debuteerde het bedrijf met een concept genaamd EMotion, een ‘meeuw-vleugelige’ schoonheid met een te hoog prijskaartje en een te hoog visionair gehalte. In 2020 waren Henrik & Co. terug met de Ocean, een kleine SUV die de show op de CES stal. Deze elektrische crossover van minder dan 40.000 dollar was een hit. Het concurreert met de Tesla-model 3 en Fisker belooft een bereik van zo’n 500 km. Het heeft daarbij een volledig vegan en recyclebaar interieur, plus een ontwerp dat eenvoudig maar opvallend is. Het zou een aantrekkelijk aanbod kunnen zijn als die zo – en volgens schema – op de markt komt. Fisker zegt de auto volgend jaar in productie te nemen; er kan zelfs al worden aanbetaald (250 dollar). Het bedrijf heeft nog niet bevestigd hoeveel aanbetalingen het binnen heeft.

Fisker Ocean, de Tesla Model 3 killer?

[Tim Stevens]

Categorie: Evenementen
Labels: CES 2020