Hyundai verbetert KONA: actieradius naar 480 WLTP-km (en 3-fase laadsysteem!)

donderdag 13 februari, 2020 Photo

De populaire Hyundai KONA Electric heeft een groter bereik gekregen, van 449 kilometer naar nu 480 kilometer (WLTP) en kan nu ook sneller laden vanwege het nieuwe 3-fase laadsysteem. De opgefriste KONA Electric heeft nu ook standaard het eCall-veiligheidssysteem. Nieuw in 2020 is tevens dat de KONA Electric niet alleen met een 64 kWh-batterij maar nu ook met een efficiënt 39 kWh-batterijpakket is te bestellen.

Maar wellicht belangrijker: de fabrikant heeft extra geïnvesteerd in productiefaciliteiten. Behalve in de fabriek in het Zuid-Koreaanse Ulsan wordt de populaire KONA Electric vanaf maart 2020 ook in Tsjechië geproduceerd. Hierdoor kan de KONA Electric snel worden geleverd. ‘Wie nu bestelt, rijdt voor de zomer’, zegt directeur Berend Jan Hoekman van Hyundai Motor Nederland.

De verbetering in actieradius is gerealiseerd door een aanpassing van het motormanagement en de montage van andere banden. De topsnelheid van 167 km/u (39 kWh-versie: 155 km/u) is ongewijzigd gebleven, evenals de acceleratie van 0 naar 100 km/u: 7,6 seconden (39 kWh-versie: 9,7 sec.).
De KONA Electric met 39 kWh-batterijpakket heeft een vermogen van 100 kW (136 pk) en een actieradius van 305 kilometer (WLTP). Hij is er in twee uitvoeringen: Comfort en Fashion, die qua specificaties exact gelijk zijn aan de gelijknamige uitvoeringen van de KONA Electric met de 64 kWh zware batterij. De voortstuwing van deze versie is ook even krachtig gebleven: 150 kW (204 pk). Het koppel van 395 Nm is voor beide versies gelijk.

Standaard is er nu ook een een 3-fase omvormer aan boord waarmee het accupakket met maximaal 11 kW is op te laden. Dankzij deze laadmogelijkheid wordt de laadtijd bij openbare 3-fase AC-laadstations of via een oplaadpunt thuis tot wel 20 procent korter. De laadtijd bij een oplaadpunt thuis bedraagt voor de 39 kWh-variant 4 uur en 50 minuten (3-fase 11 kW). Ter vergelijking: bij een oplaadpunt thuis opladen van de KONA Electric 64 kWh-versie duurt 7 uur en 30 minuten (3-fase 11 kW).

Bovendien kunnen gebruikers via Bluelink op afstand de batterijstatus van hun KONA Electric checken, zodat ze weten wanneer ze die weer moeten opladen. Verder zijn via de app bestemmingen, locaties van parkeerplaatsen, tankstations, oplaadpunten en restaurants rechtstreeks naar het navigatiesysteem in de KONA Electric te versturen. Ook is met de Bluelink-app informatie over afgelegde ritten en de status van de auto te raadplegen – de toestand van essentiële onderdelen als banden, remmen, airbags en andere veiligheidsvoorzieningen. Ten slotte ontvangt de bestuurder via de app een pushbericht op zijn smartphone zodra het inbraakalarm van de Hyundai is geactiveerd.

Het standaard aanwezige eCall schakelt automatisch hulpdiensten in als de airbags in actie komen of als de noodknop boven de binnenspiegel wordt ingedrukt. Relevante informatie (over de auto, de tijd van het ongeval, de rijrichting, de airbags en impactsensorinformatie) wordt dan direct verzonden naar de lokale hulpdiensten.

De KONA Electric komt in aanmerking voor de Milieu-investeringsaftrek (MIA). De KONA Electric vrijgesteld van Motorrijtuigenbelasting (MRB) tot en met 2020. De bijtelling voor zakelijk rijders is 8 procent. Prijzen voor de 39 kWh versie beginnen bij 36.795 euro, die van de 64 kWh vanaf 41.595 euro

Categorie: Leasetoppers
Labels: Hyundai, hyundai Kona