BMW Group zet eDrive Zones aan

donderdag 26 maart, 2020 Photo

Na een pilot in 2018 heeft BMW sinds deze maand officieel een nieuwe functie voor BMW plug-in hybride modellen beschikbaar: de eDrive Zones. De PHEV schakelt dan in steden automatisch over op elektrische modus. Beschikbaar in de vier grootste steden van Nederland: Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam. BMW Group plug-in hybrides komen inmiddels al tot 90 kilometer op een acculading (BMW xDrive45e).

Het concept van eDrive Zones komt voort uit de succesvolle Electric City Drive pilot in samenwerking met Gemeente Rotterdam en de Erasmus Universiteit. De eDrive Zone in Rotterdam moet aansluiten bij de ambitie van de gemeente om een nul-emissie-binnenstad te creëren. Bij het binnenrijden van de eDrive Zone schakelt de BMW automatisch over naar de volledig elektrische rijmodus. De bestuurder ontvangt een melding bij het passeren van een eDrive Zone grens, zowel bij binnenkomst als bij het verlaten. De puur elektrisch afgelegde afstand betekent ook een hogere efficiëntie en lagere gebruikskosten voor de klant, benadrukt BMW. Dit geldt in het bijzonder voor stadsverkeer, waar elektrische aandrijving efficiënter is dan een verbrandingsmotor.

De eDrive Zones zijn geografische gebieden die door BMW Group met behulp van GPS-coördinaten zijn gedefinieerd, zo ontstaat een zogenaamd ‘geo-fence’. De grootte verschilt per stad, maar de diameter van het gebied ligt altijd tussen de 10 en 20 kilometer en omvat in elk geval de binnenstad waar zich knelpunten voor luchtkwaliteit kunnen bevinden. Rotterdam bepaalde in samenspraak met BMW Group de uiteindelijke vorm van hun eDrive Zone, waarbij de ringweg (A20, A16, A15 en A4) de afgrenzing vormt.

BMW Points

De eDrive Zones app (waardoor de auto de zones herkent) wordt automatisch ‘over the air’ naar de daarvoor geschikte BMW plug-in hybrides gestuurd. Alle beschikbare eDrive Zones zijn dan zichtbaar en staan standaard ‘aan’. Nederland is een van de zes landen waar eDrive Zones voor het eerst in gebruik worden genomen, de andere zijn: Duitsland, Frankrijk, België, Oostenrijk en Zwitserland. Vanaf juli 2020 introduceert BMW Group bovendien BMW Points, die de bestuurder van de BMW plug-in hybride verzamelt met elke elektrisch afgelegde kilometer – waarbij de kilometers bínnen de eDrive Zone extra zwaar tellen. Deze punten kunnen vervolgens worden ingewisseld tegen bijvoorbeeld laadtegoed en andere vormen van beloning.

De volledig elektrische BMW IX3, hier nog als concept, komt eind van dit jaar op de markt

Volgens Stefanie Wurst, algemeen directeur BMW Group Nederland, zijn plug-in hybrides voor veel klanten de ideale overgangstechnologie naar volledig elektrisch rijden. “Ze vormen een eerste kennismaking met elektrisch rijden en kunnen zo een gedragsverandering teweegbrengen.”

Vorig jaar groeide het aantal PHEV-registraties ten opzichte van 2018 met 48% en dit jaar verwacht BMW dat 1 op 5 verkochte modellen geëlektrificeerd zal zijn, waarbij PHEV’s de sterkste groei zullen laten zien. Nu al zijn er 13 BMW Group plug-in hybrides naast de twee volledig elektrische modellen, de BMW i3 en MINI Electric.

Bij BMW moet uiteindelijk in één en dezelfde fabriek op één platform alle aandrijflijnen kunnen worden gebouwd. De eerste auto waarin deze strategie volledig tot uiting komt, is de BMW X3 met benzine en dieselmotoren, plug-in hybride aandrijflijn en vanaf eind dit jaar volledig elektrische aandrijving – de iX3.

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: BMW