Ford op fluisterstrategie…

woensdag 22 april, 2020 Photo

Ford zegt op missie te zijn om auto’s stiller te maken met nieuwe ‘fluisterstrategie’. Zo is de nieuwe Kuga Plug-In Hybrid ook leverbaar met Fords Active Noise Control technologie. Eens een persbericht binnen van een nieuwe auto waar het niet gaat over aantallen ronkende pk’s maar over decibellen… Bijzonder.

Ford heeft daarbij ook schematisch enkele ‘herriemakers’ afgebeeld en zelfs een overzicht van enkele Ford-modellen uit het verleden. Uit een test bleek dat inzittenden van de nieuwe Ford Kuga Plug-In Hybrid geluidsniveaus in de auto ervaren die maar een kwart zijn van de niveaus die werden ervaren door hun grootouders in een Ford Anglia uit 1966. Ter verduidelijking: de meeste mensen ervaren een geluid twee keer zo hard als een ander geluid bij een toename van ongeveer 10 decibel.

Makkelijk is het overigens niet al die geluidsbronnen in een auto aan te pakken. Maar zoals de vergelijking met de Anglia al aangeeft: waar bestuurders ooit moesten schreeuwen om zichzelf verstaanbaar te maken boven een bepaalde snelheid, zijn moderne auto’s een oase van rust: gesprekken en muziek zijn makkelijk hoorbaar, zelfs bij een laag volume.

Toch is er nog een wereld te winnen, denken de Ford ingenieurs. Het is uiteindelijk een optelsom van veel kleine geluidsverbeteringen in de auto die samen een groot verschil maken. Lange ritten zijn daardoor comfortabeler en minder vermoeiend voor bestuurder en passagiers. Voor de nieuwe Kuga zijn zaken onderzocht van wielophanging tot de portierafdichtingen. Perforaties in de leren bekleding van de stoelen hebben bovendien voor een reductie van het totaal aan vlakke oppervlakken in het interieur gezorgd, waardoor geluid wordt geabsorbeerd in plaats van weerkaatst. Ook zijn er onder de carrosserie van het voertuig aerodynamisch gevormde geluidsschilden geplaatst die helpen voorkomen dat weggeluid en windruis binnendringen. Holle ruimtes in de carrosserie panelen – waar bekabeling en componenten achter kunnen worden verborgen die van het ene deel van de auto naar het andere lopen – zijn kleiner en smaller om de luchtstromen in de carrosserie te beperken.

Ford-technici zijn daarnaast meer dan drie jaar bezig geweest met het testen van 45 verschillende banden op allerlei oppervlakken, van glad asfalt tot ruw beton en kasseien, in natte en droge omstandigheden en met verschillende snelheden, om de exacte specificatie te vinden die het weggeluid tot een minimum beperkte, maar wel voor veel comfort en grip zorgde.

De hele set aan maatregelen staat eigenlijk los van Fords Active Noise Control technologie, waarmee het merk al enige tijd experimenteert. Het systeem werkt net als de populaire ruisonderdrukkende hoofdtelefoons: ongewenst laagfrequent geluid in het interieur wordt gedetecteerd via strategisch geplaatste microfoons en gecorrigeerd door een tegengestelde geluidsgolf uit het B&O audiosysteem.

En natuurlijk zorgt de mogelijkheid om zonder benzine- of dieselmotor te rijden voor stillere ritten. Nu is de Kuga niet vol-elektrische maar een plug-in hybride met een 14,4 kWh lithium-ion accu. Met de selecteerbare rijmodus EV Now kan de benzinemotor uitgeschakeld worden, waardoor de auto alleen op de accu en de elektromotor loopt. Dat zorgt voor een geluidsniveau in de auto van maar 52 dB(A) in officiële tests – vergelijkbaar met het geluid van lichte regen.

Categorie: Technologie / Innovatie
Labels: Ford, Ford Kuga PHEV