Elektrische Mazda MX-30 nog dit jaar in de showroom (8% bijtelling!)

vrijdag 22 mei, 2020 Photo

Mazda is begonnen met de productie van de geheel nieuwe Mazda MX-30, de eerste in serie geproduceerde volledig elektrische auto van het bedrijf, in de Ujina-fabriek nr. 1 in Hiroshima, Japan. De crossover is gemaakt als reactie op de steeds grotere vraag naar elektrische voertuigen in het milieubewuste Europa. Op een, zoals het hoort, Mazda-achtige wijze.

De nieuwe MX-30 is uitgerust met e-Skyactiv, Mazda’s nieuwe elektrische aandrijftechnologie. De aandrijflijn met voorwielaandrijving combineert een elektrische synchroonmotor van 107 kW (145 pk) met een lithium-ionbatterij van 35,5 kWh, waardoor de nieuwe crossover een actieradius heeft van ongeveer 200 km (gecombineerd WLTP). Volgens Mazda is de MX-30 daarmee op maat gemaakt om de optimale balans te bieden tussen een bereik dat klanten gemoedsrust geeft en een lage CO2-uitstoot vanuit een LCA-perspectief (Life Cycle Assessment). Dat laatste is het vertrekpunt van Mazda’s visie op duurzame mobiliteit. Daarin bepalen zowel de productiekosten als de gebruikte energie daarvoor de ecologische voetafdruk van een auto. Bekend is dat bij forse accupakketten de nodige CO2 vrijkomt.

Door dit uitgangspunt is de auto ook scherp geprijsd; het heeft bijna hetzelfde prijskaartje als zijn benzine-broer, de CX-30. De complete First Edition van de MX-30 krijgt een vanafprijs van 33.990,- euro, of een zakelijke bijtelling vanaf 82,- euro per maand. De Luxury uitvoering, de topversie van de MX-30, is er vanaf 38.990,- euro. Ook niet onbelangrijk: de batterij kan met DC snelladen binnen ongeveer 40 minuten worden opgeladen tot 80 %.

Waarbij Mazda bovendien in wil blijven excelleren zijn de rijeigenschappen. Ook voor ev’s. De Skyactiv-Vehicle Architecture van de MX-30 is speciaal afgestemd op het soepele en volledig elektrische rijgedrag van de auto. In combinatie met de uitgebreide i-Activsense veiligheidssystemen van de nieuwe crossover biedt het klanten een uniek stille, traploze rijervaring, wat dus een essentiële opdracht was voor de ingenieurs: de EV moest net zo rijden als elke andere Mazda.

Qua exterieur vallen natuurlijk meteen de freestyle deuren met hun ingebouwde B-stijl op. Het benadrukt het gevoel van het ruime interieur. Het ergonomische interieur heeft een op de bestuurder gerichte cockpit, een zwevende middenconsole, Mazda’s eerste 7-inch touchscreen-airconditioningpaneel en een reeks nieuwe, milieuvriendelijke materialen zoals kurk en deurbekleding met vezels van gerecyclede petflessen.

De MX-30 komt vanaf september in de Nederlandse showrooms. In Nederland is de auto al een tijdje te bestellen als First Edition.

Bekijk hier de video van de eerste reacties van een aantal kopers op de (pré-corona) Brussels Motor Show van begin januari

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: Mazda, Mazda MX-30