Polestar: ‘verontrustend gebrek’ aan transparantie rond milieu-impact EV

maandag 21 september, 2020 Photo

Polestar gaat de volledige details publiceren van de klimaatimpact van zijn elektrische auto’s (EV). Want daar doet de branche nog uitermate geheimzinnig over, aldus Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. Het merk geeft nu het goede voorbeeld: zo leren we dat een elektrische Polestar 2 ‘pas’ na 78.000 kilometer in een ‘Europese energiemix’ een betere co2-voetafdruk krijgt dan een Volvo XC40 op benzine.

Polestar maakte vorige week de eerste cijfers bekend die de klimaatimpact van zijn elektrische auto’s weergeven wanneer ze de productielijn verlaten. Het heeft daarvoor een eigen levenscyclusanalyses ontworpen, een methodologie die volledig uit de doeken wordt gedaan en waarbij het hoopt dat de hele industrie deze oppikt. In ieder geval hoopt de CEO dat andere autofabrikanten ook hun berekeningen openbaar maakt. Want Ingenlath wijst op het verontrustende gebrek aan transparantie op dat vlak in de branche. Op die manier is het voor een consument tegenwoordig onmogelijk om de klimaatimpact van verschillende auto’s met elkaar te vergelijken.

“Versnippering leidt alleen maar tot verwarring. Autofabrikanten moeten samenwerken en transparanter zijn”, zegt ook Fredrika Klarén, Hoofd Duurzaamheid bij Polestar. “Wat we bij Polestar zeggen: laten we als branche consumenten helpen bij het maken van de juiste keuzes.”

Wat Polestar nu vrijgeeft zijn de cijfers van de Polestar 2 afgezet tegen een Volvo XC40 op benzine. Die eerste verlaat de fabriek met een CO2-voetafdruk van 26 ton. Fors meer dan een XC40, voornamelijk door het energie-intensieve productieproces van de batterij. Maar vervolgens hangt de uitstoot van de elektrische auto tijdens het gebruik hangt sterk af van hoe je de auto oplaadt. Als die bijvoorbeeld alleen maar opgeladen wordt met windenergie is het break-evenpunt, dat laat zien welke afstand je moet afleggen in een Polestar 2 voordat zijn CO2-voetafdruk kleiner wordt dan die van een conventionele auto, op slechts 400 kilometer.

Maar als er wordt uitgegaan van de mix van bronnen die wereldwijd gemiddeld wordt gebruikt, dan ligt dat break-evenpunt op 112.000 kilometer. Specifiek voor de Europese energiemix moet er eerst 78.000 kilometer worden gereden voordat een elektrische auto ook echt ‘groen’ wordt.

Meer weten over de berekeningen van Polestar? Klik hier voor een overzicht waar ook het hele rapport te downloaden is.

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: Polestar