Polestar 2 schiet uit de startblokken. Wordt het groter dan Tesla?

maandag 12 oktober, 2020 Photo

Vooralsnog verkoopt Tesla in Nederland meer voertuigen dan Polestar, maar het Zweeds/Chinese merk is goed op weg om net zo groot als Tesla te worden of misschien nog wel groter. Dat schrijft althans Diks Verzekeringen die wat verkoopcijfers van de Polestar 2 onder elkaar heeft gezet. Maar Tesla heeft zeker nog (ijzersterke) troeven in handen.

De Polestar 2 is een rechtstreeks alternatief voor de Tesla Model 3. Qua prijs en prestatie zijn ze aan elkaar gewaagd. Waar er in augustus van dit jaar nog zo’n 16 Polestars verkocht werden, staat de teller halverwege september al op 147 Polestars. Dit is nu al een stijging van meer dan 900%. In het aantal Tesla verkopen in de maand juli is een enorme daling te zien ten opzichte van juni dit jaar. Werden er in juni nog 937 Tesla’s verkocht in juli waren dit er ‘slechts’ 190. Al lijkt de verkoop van Tesla’s weer aan te trekken, zoals te zien is in de afgelopen twee maanden.

De vol-elektrische Polestar 2

In 2017 lanceerde Polestar op kleine schaal de Polestar 1, een hybride auto met 609 pk, 1000 Nm en een elektrisch bereik van 124 km (WLTP) – het grootste bereik onder hybride auto’s.  De Polestar 2 werd in 2019 onthuld en is de eerste volledig elektrische premium auto die in een grotere oplage geproduceerd wordt. Midden 2020 werd de Polestar 2 in verschillende markten geïntroduceerd en heeft 300kW, 660 Nm, vierwielaandrijving, een 78 kWh sterke accu en een range van 470 km (WLTP).

Polestar 3

Polestar zit niet stil en onthulde dit jaar de Polestar Precept, een visie op de toekomst van het merk op het gebied van duurzaamheid, digitale technologie en design. Er zijn al plannen om de Polestar 3 aan het portfolio toe te voegen. Dit wordt een volledig elektrische performance SUV. Polestar is dus hard op weg om een grote speler te worden op het gebied van elektrische auto’s, concludeert Diks Verzekeringen.

Ook uit de Scandinavische markten, de grootste markten op het gebied van elektrisch rijden, doet de Polestar 2 het (uiteraard) goed. In Noorwegen en Zweden heeft Polestar de Tesla Model 3 vorige maand verslagen.

Laadsnelheid

Tesla model 3

Maar de Tesla heeft zeker nog troeven in handen. Bijvoorbeeld wat betreft laadsnelheid. De Polestar heeft namelijk een laadsnelheid van 150 kW in tegenstelling tot de 250 kW van de Model 3 Long Range. Afhankelijk van de aansluiting en het stopcontact kost het opladen van een Tesla Model 3 Long Range dus een derde minder tijd. De Tesla Long Range komt ook verder op een acculading: 560 kilometer WLTP tegenover 470 van de Polestar 2. Daarnaast is de Full Self-Driving software van Tesla vergevorderd om bijna volledig autonoom te rijden. Een groot voordeel van de Polestar 2 is weer de integratie van Android OS. Daarnaast heeft het Zweedse merk meerdere dealers in het land en claimt het een betere service te kunnen bieden dan Tesla.

Lees hier ons eerdere interview met Valery Gresnigt, verantwoordelijk voor de marketing van Polestar in Nederland, en Pravin Chaturi, Indirect Sales Director bij Polestar’s leasepartner ALD Automotive, over het vermarkten van auto’s vanaf een ‘clean sheet’.

Categorie: Leasetoppers
Labels: Polestar