Renault wil ‘Nouvelle Vague’ in auto-industrie brengen

donderdag 14 januari, 2021 Photo

Grootse plannen bij Renault, blijkt uit het vandaag gepresenteerde strategisch plan Renaulution van Groupe Renault. Al in 2025 wil het Franse merk het groenste productenaanbod van Europa hebben, door middel van elektrische en waterstofoplossingen. ‘Nouvelle Vague’ moet moderniteit brengen in autoland.

Wat technologie betreft, maakt Renault gebruik van de ‘Software République’, een open ecosysteem gewijd aan software, data, cyberbeveiliging en micro-elektronica. Met deze stap moet het complete Renault gamma van connected diensten profiteren. In The Software Factory brengt het meer dan 1.000 ingenieurs samen die gespecialiseerd zijn in software, data en clouddiensten. Binnenkort zullen er vele anderen bij komen, zo belooft Renault.

“We veranderen in een energiemerk”, zegt Luca de Meo, CEO Groupe Renault. “Bij Renault omarmen we de golven van disruptie en creëren we onze eigen ‘Nouvelle Vague’. Het doel is om moderniteit te brengen in de auto-industrie.” Als toonbeeld van die ‘Nouvelle Vague’ moet de nieuwe R5 dienen. De Meo: “De R5 is sterk verbonden met zijn geschiedenis, en toch is hij de toekomst, die elektrische auto’s populair maakt.”

Het open ecosysteem moet overigens ook openstaan voor andere OEM’s en leveranciers op het gebied van mobiliteit ‘van de volgende generatie’. Het stelt Renault ook in staat zijn voertuigen uit te rusten met toonaangevende systemen voor kunstmatige intelligentie en cyberbeveiliging. Maar vooralsnog wordt er gewerkt aan Renault My Link, een nieuw infotainmentsysteem waarin Google is ingebouwd. In 2022 wordt het geïntroduceerd.

Wat die elektrische mobiliteit betreft: Renault verdubbelt het aanbod geëlektrificeerde modellen en verbetert de mix van zijn line-up. Deze nieuw gepositioneerde line-up moet Renault helpen om de koppositie in het C-segment terug te winnen, terwijl het zijn leiderschap in het B-segment moet versterken. Tegen 2025 introduceert Renault 14 modellen (7 elektrische en 7 C/D-segmentvoertuigen) met de ambitie om tegen die tijd hiermee 45% van de omzet te realiseren.

Nog meer grote woorden vandaag: met de Renault 5 Prototype wil het merk de elektrische auto in Europa democratiseren met een moderne benadering van een populaire en zelfs essentiële auto, aldus het ronkende persbericht.

Het deelauto-prototype Mobilize EZ-1

Overigens maakt Renault vandaag ook bekend de oprichting van Mobilize, een nieuw mobiliteitsmerk dat zich richt op mensen die gebruik willen maken van duurzamere, gedeelde vormen van mobiliteit. Het richt zich zowel op particulieren, bedrijven, steden en regionale overheden. Met een potentieel van meer dan 6.000 Renault dealers in Europa is Mobilize in staat om mobiliteitsoplossingen te bieden voor een periode van één minuut tot meerdere jaren, in steden en dorpen in een hele regio, is de gedachte erachter.

Naast auto’s (vooralsnog het prototype Mobilize EZ-1) levert Mobilize ook financieringsdiensten (via RCI Bank & Services), mobiliteits-, data- en AI-softwareplatforms waarmee bijvoorbeeld de vraag naar deelauto’s beter kan worden voorspeld en onderhouds- en recyclingdiensten voor deelautoparken.

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: Renault