Mercedes lanceert elektrische instapper EQA (van 50k)

woensdag 20 januari, 2021 Photo

Mercedes heeft vandaag het doek getrokken van het nieuwe instapmodel in de wereld van de volledig elektrische modellen, de EQA, onderdeel van het elektromerk Mercedes-EQ. Als afgeleide van de GLA biedt hij alle spannende eigenschappen van die auto, stelt Mercedes. Maar nu gecombineerd met een efficiënte elektrische aandrijflijn. De auto is nog dit voorjaar leverbaar.

De EQA wordt in eerste instantie op de markt gebracht als EQA 250 (stroomverbruik gecombineerd: 17,7 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km1) met 140 kW en een actieradius (WLTP1) van 426 km. De accu is 66,5 kWh groot. De EQA is er vanaf net geen 50 mille, dus 10 mille boven de volledige 12 procent bijtelling.

 

Markus Schäfer, onder andere COO van Mercedes-Benz Cars, vertelt tijdens de introductie dat Mercedes een hele EQA-familie gaat aanbieden, met vermogens van 140 tot meer dan 200 kW, met zowel voorwiel- als vierwielaandrijving. “En voor wie de actieradius bijzonder belangrijk is, bevat ons portfolio op termijn ook een speciale versie van de EQA met een actieradius van meer dan 500 km (WLTP). De EQA bewijst dat het met behulp van een beproefde architectuur mogelijk is om een uitstekend compromis te bereiken tussen prestaties, kosten en ontwikkelingstijd.”

Maar eerst is er dus de EQA 250. De auto krijgt een zogenaamd ‘dubbeldeks’ lithium-ion-accu, die als structureel element in de voertuigbodem is geplaatst. De elektrische aandrijflijn is bovendien losgekoppeld van het onderstel en de carrosserie om zo min mogelijk geluid en trillingen te veroorzaken. De elektrische instapper beschikt over Mercedes’ MBUX technologie (Mercedes-Benz User Experience). “Dankzij MBUX zijn onze auto’s tegenwoordig mobiele assistenten geworden, en met de EQA gaan we nog een stap verder. Slimme ondersteuningsfuncties als navigatie met Electric Intelligence zijn bij dit model in MBUX geïntegreerd, wat het gebruik ervan nog gemakkelijker maakt”, benadrukt Sajjad Khan, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG en verantwoordelijk voor CASE (Connected, Autonomous, Shared & Services, Electric).

Deze Electric Intelligence in het navigatiesysteem berekent niet alleen de snelste route naar de bestemming. Op basis van continue actieradiussimulaties houdt het systeem ook rekening met eventuele noodzakelijke laadstops en tal van andere factoren, zoals de topografie en het weer. Het systeem kan ook dynamisch reageren op veranderingen, bijvoorbeeld in de verkeerssituatie of in de persoonlijke rijstijl.

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: Mercedes, Mercedes EQA