Wat zijn de veelbelovende EV’s voor 2021? (inclusief Chinezen!)

maandag 1 maart, 2021 Photo

2021 wordt het jaar waarin elk segment zijn eigen EV zal hebben, stelt LeasePlan in hun rapport EV Readiness Index. Waarbij er per model ook verschillende accupakketten zullen worden aangeboden – een belangrijke EV-trend. En dan zijn er natuurlijk nog de Chinezen die steeds meer indruk maken.

Om met China te beginnen: vorig jaar werden er al ruim 1,3 miljoen Chinese EV’s naar Europa geëxporteerd. Dat aantal zal dit jaar naar schatting naar 1.8 miljoen klimmen en daarna exponentieel groeien, schrijft LeasePlan op basis van cijfers van S&P Global Platts. De modellen worden steeds ‘Europeser’ en maken indruk. Zoals de MG ZS EV die riant (vijf sterren) de EuroNCAP botstesten heeft doorstaan, doorgaans een bottleneck voor Chinese auto’s. Althans vroeger… MG is in korte tijd uitgegroeid tot de meest populaire Chinees in Europa. Het concurreert met auto’s als de Hyundai Kona, Kia e-Niro, Opel Mokka-e en Peugeot e-2008.

Aiways U5

Dan is er de Aiways U5. Eind 2019 aan het Europese publiek voorgesteld, momenteel vinden de leveringen plaats. Deze middelgrote cross-over met een trendy, minimalistisch en sterk gedigitaliseerd design kiest hierbij niet voor een klassiek importeur- en dealernetwerk. Eind december werd bekend dat Profile bijvoorbeeld het aftersalesnetwerk gaat bieden. Concurrenten van de Aiways U5 zijn de Skoda Enyaq iV, VW ID4 en Nissan Ariya.

Ook beloftevol is de Seres (openingsfoto), volgens LeasePlan. Het merk heeft, net als Tesla, zijn hoofdkantoor in Silicon Valley (VS), maar het is feitelijk een Chinees bedrijf. De eerste Seres die nu beschikbaar komt in Europa, is de in China gebouwde 3. Interessant is dat het een kobaltvrije lithium-ijzerfosfaatbatterijen (LiFePO4) gebruikt die niet alleen sneller oplaadt maar ook stabieler is en een langere levensduur heeft. Green Mobility Group Europe importeert de auto’s en heeft een netwerk van 9 dealerbedrijven.

Dacia Spring

Wat zijn volgens LeasePlan de overige EV’s die hoe ogen gaan gooien? Zo is er de goedkoopste EV van allen: de Dacia Spring die overigens ook in China wordt gebouwd. Het is een eerste EV in het (cross-over) A segment. Van concurrentie is dus nog geen sprake. Ook de Citroën e-C4 wordt genoemd door de leasemaatschappij. Ook daar speelt de ‘vriendelijke’ prijs een rol. De instap-Volkswagen ID3, die onder de 30.000 euro moet gaan kosten, zal kunnen uitgroeien tot een hit onder fleetmanagers, meent LeasePlan. De batterij is zo’n 48 kWh groot waarmee de auto 330 kilometer ver moet komen. Ruim voldoende voor de gemiddelde zakenrit.

Mercedes EQA

Een ander merk dat inzet op de leveringen van verschillende grootte van accupakketten is Mercedes. De EQA is het kleine broertje van de EQC die al langer op de markt is. Het krijgt in eerste instantie een medium batterijpakket: 66,5 kWh. Volgens LeasePlan vult de EQA het gat tussen Audi en BMW; die laten dit ‘segment’ zeker nog een jaar liggen.

Nissan Ariya

De nieuwe Nissan Ariya verdient ook een plaats in deze lijst, stellen de onderzoekers. Ook hier krijgt de klant straks de keuze uit meerdere batterijformaten. Deze middelgrote cross-over richt zich op de premiumconcurrentie. Wat de premiummerken betreft: BMW komt met de i4 die niet alleen qua neus nogal afwijkt van de andere BMW’s, hij beschikt ook over de nieuwste e-power technieken. ‘Een flinke sprong voorwaarts in het digitale tijdperk’, schrijft LeasePlan. Ofwel, flinke concurrentie voor de Tesla Model 3 en Polestar. Tenslotte Audi die het met de e-tron opnam tegen concurrenten als de Jaguar I-Pace en Mercedes-Benz EQC, neemt de nieuwe Q4 e-tron het op tegen de BMW iX3 en Ford Mustang Mach-E.

BMW i4 Gran Coupe

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: LeasePlan EV Readiness Index