Ultra-efficiënte Ford Mustang Mach-E breekt meerdere records

woensdag 6 oktober, 2021 Photo

Met de verkoopcijfers van Fords nieuwe vol-elektrische Mustang Mach-E gaat het crescendo; ruim 2.250 zijn er dit jaar tot en met september van verkocht. Meer dan VW ID.4 (1.993) en ID.3 (575), om maar enkele concurrenten te noemen. De vaderlandse autopers heeft de Mach-E bovendien goed ontvangen. Wat maakt de Mustang Mach-E een e-leasetopper?

Autoweek schrijft over de Mustang als een indrukwekkende auto; helemaal aangezien dit Ford eerste serieuze EV is. De goede rijkwaliteiten, de slim uitgedokterde digitale omgeving staan buiten kijf. Bovendien komt de Ford ver op een lading stroom.

Sinds eind februari is de Mustang Mach E te koop/lease in ons land. De eerste SUV van de Mustang-familie is voorzien van een snel reagerende, efficiënte volledig elektrische aandrijflijn en is inmiddels leverbaar met de keuze uit achterwielaandrijving met één elektromotor of vierwielaandrijving met twee elektromotoren. Bovendien zijn er twee accupakketten van standaard (75 kWh) of een extra sterke (98 kWh). Die laatste brengt hem op papier 610 kilometer ver (WLTP). Diverse autojournalisten zijn er tussen de 525 en 550 kilometer ver op gekomen. Een knappe prestatie. Dat maakt de Mustang zuiniger dan menig kleiner elektrische auto.

Eerder werd de auto bekroond met het Guinness wereldrecord zuinigheid. En afgelopen september kwam er nog een Guinness World Record bij: ditmaal voor de minste laadstops tijdens een 1.350 km lange trip: slechts eenmaal moest er worden geladen. Die stop duurde bovendien slechts 43 minuten en 13 seconden. Daarmee werd het vorige record met ruim 30 minuten verbroken. Dus weer een nieuw record voor de Mach-E. Het snelladen tot 150 kW voegt ongeveer 118 kilometer actieradius toe per 10 minuten laden.

Weten wat je nodig hebt

Ook indruk maakt het nieuwe SYNC-infotainmentsysteem  van Ford. Het combineert spraakherkenning, internetzoekresultaten en machine learning-intelligentie om aanbevelingen te doen op basis van eerdere ritten. “We hebben hard gewerkt om ervoor te zorgen dat het bezit van een Mustang Mach-E de meest persoonlijke, meest online verbonden ervaring is die mogelijk is”, zegt Jan Schroll, Connectivity Manager bij Ford Europa. “De volgende generatie SYNC is de slimste versie tot nu toe en zal steeds slimmer worden naarmate je langer eigenaar bent van jouw auto. Het is ontworpen om te weten wat je nodig hebt – en wanneer je het nodig hebt – zodat je gewoon achterover kunt leunen en van de rit kunt genieten.”

Klein voorbeeldje van het machine learning algoritme: Elke vrijdag naar de sportschool? Bel je naar huis op de terugweg van je werk? Het SYNC-systeem van de nieuwste generatie leert de routines van elke eigenaar om op het juiste moment de juiste navigatie- en communicatiesuggesties te doen, zodat de bestuurder zich op de weg kan concentreren.

Navigeren via de SYNC-interface is dankzij een nieuw design bovendien eenvoudiger dan ooit. Het kost nooit meer dan één of twee aanrakingen om gewenste informatie op te vragen of om een applicatie te starten. Dankzij het grote scherm en de kaartlay-out kunnen verschillende applicaties tegelijkertijd worden weergegeven. Een inkomende oproep tijdens het navigeren hoeft er zodoende niet toe te leiden dat de bestuurder een afslag mist omdat de aanwijzingen uit beeld verdwijnen.

Persoonlijke toegangscode

Ook leuk: je kan je smartphone gebruiken om de auto te ontgrendelen of vergrendelen. Als de functie Phone-as-a-Key is ingeschakeld, herkent de auto onmiddellijk wie er nadert, ontgrendelt de auto de portieren en activeert de auto de individuele bestuurdersvoorkeuren en -instellingen. Als de smartphonebatterij van de bestuurder leeg raakt, hoeft hij of zij enkel een persoonlijke toegangscode in te voeren op een speciaal toetsenbord op de autodeur.

Veel aandacht is er eveneens besteed aan het laden van de auto. Ofwel laadgemak. Het systeem adviseert namelijk waar en wanneer het beste is op te laden. De bestuurder heeft daarbij altijd inzicht in realtime beschikbaarheid en prijzen van laadstations.

Intelligent Range-technologie biedt bestuurders actuele informatie over de actieradius van hun elektrische auto, op basis van factoren als verkeer, wegverloop, weer en zelfs gegevens van andere geëlektrificeerde Fords die op de weg rijden. Als de actieradius sterk verandert, wordt in een melding de nieuwe geschatte actieradius benadrukt. Het systeem legt uit waarom deze is gewijzigd.

Lang niet zo zwaar

Sinds kort zijn ook over-the-air updates mogelijk bij de Mach-E. Veel van die software-updates – die in minder dan twee minuten en vrijwel ongemerkt plaatsvinden – brengen verbeteringen aan in hele SUV: van SYNC infotainmentsysteem tot upgrades die kwaliteit, mogelijkheden en gebruiksgemak van het voertuig verbeteren.

Maar bovenal: de Mustang-E is een knappe verschijning en biedt waar voor je geld. Zoals het Ford eigenlijk betaamd. Bijzonder prettig is bovendien dat de Mach-E lang niet zo zwaar voelt als elektrische auto’s van andere merken. Met dank aan Fords fameuze ondersteltechniek en ook aan de zeer directe besturing. Kortom, alle ingrediënten voor een leasetopper zijn aanwezig. Maar dan wel een e-leasetopper van de nieuwe generatie!

 

Categorie: Leasetoppers
Labels: Ford, Mustang Mach-E