Hyundai IONIQ 5 voorziet bouwkeet van stroom

maandag 7 maart, 2022 Photo

Na een succesvolle pilot in oktober 2021 waarbij getest is of bouwketen volledig op accu’s van elektrische auto’s kunnen draaien, geven Hyundai en Dura Vermeer nu een vervolg aan deze duurzame innovatie. Vandaag, op 7 maart, is gestart met de vervolgpilot, waar de focus op mens en gedrag ligt.

Bouwplaatsmedewerkers van Dura Vermeer testen de komende maand of zij in de dagelijkse praktijk met de Hyundai IONIQ 5, die beschikt over Vehicle to Load-technologie (V2L), als energiebron kunnen werken. Want de techniek kan het, maar zijn ‘wij’ er wel klaar voor, is de vraag die de pilot moet beantwoorden?

Want de berijder van de elektrische auto is dan de sleutel tot een werkende bouwkeet en dus verantwoordelijke, benadrukt Anne Koudstaal, Innovatiemanager bij Dura Vermeer. “De auto inzetten als energiebron vraagt om een ander gedrag dan we nu gewend zijn. Wordt het gebruikelijk om bij aankomst op de bouwplaats de auto direct te koppelen aan de schaftkeet? Wat betekent het als de auto niet volledig is opgeladen? Wat als de bouwplaatsmedewerker tijdens werktijd een tandartsafspraak heeft? Op deze vragen hopen we antwoord te krijgen.”

Als alle 150 bouwketen van Dura Vermeer worden aangesloten op elektrische auto’s kan dat op jaarbasis een CO2-besparing van 4,4 miljoen kilo opleveren. Daarnaast wordt er bespaard op de traditionele aggregaten en fossiele brandstoffen en wordt de vervuiling en geluidsoverlast verminderd.

De bouwonderneming wil vanaf 2025 volledig emissievrij werken op bouwplaatsen, de inzet van elektrische auto’s voor stroom is een stap richting het waarmaken van deze ambitie. Hyundai stelt nu voor deze pilot twee IONIQ’s 5 ter beschikking. De IONIQ is voorzien van de allernieuwste Vehicle to Load-technologie dat het mogelijk maakt om de energie van de batterij te gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien. De gemiddelde stroomvraag van een standaard bouwkeet ligt tussen de 6 en 8 kWh per dag. De V2L-functie van de IONIQ 5 heeft een vermogen van 3,6 kW. Het accupakket van de auto, in combinatie met de maximale stroomvraag van de bouwkeet, moet dus voldoende zijn voor dagelijks woon-werkverkeer en de stroomvoorziening voor de bouwkeet. Achter de Hyundai IONIQ 5 kan tevens een aanhanger worden gehangen tot 1.600 kilogram, wat een groot voordeel is op de bouwplaats.

Categorie: Milieu / CO2-besparing
Labels: Hyundai