Ford Pro: Bus + financiering + charging + fleetmanagement!

woensdag 11 mei, 2022 Photo

Ford Pro, de bedrijfswagentak van Ford, heeft de elektrische bestelauto E-Transit geïntroduceerd, inclusief de elektrische opvolger van de bestverkochte bedrijfswagen wereldwijd, de (kleinere) E-Transit Custom. TrendsinAutoleasing kon in Barcelona al in de E-Transit rijden, maar de bus is feitelijk maar de helft van het verhaal. Ford Pro komt met een totaaloplossing: inclusief financiering, laadoplossingen en (multimerk) fleetmanagement-oplossing.

Deze totaaloplossing moet vooral de overstap naar elektrische voertuigen voor fleetowners ondersteunen. Tegelijkertijd moet het leiden tot minder stilstand en lagere bedrijfskosten. In de VS, waar Ford Pro al eerder dit jaar werd geïntroduceerd, besparen fleetowners nu al tussen de 10 en 20 procent op de operationele kosten, stelt de fabrikant. De fabrikant gelooft heilig in deze, voor de branche unieke oplossing. In 2025 verwacht Ford Pro al een wereldwijde omzet van 45 miljard dollar te behalen. En ook in Europa en Nederland zijn de verwachting groot.

Hans Schep, General Manager van Ford Pro in Europa merkt op dat Ford al zeven jaar op rij Europees marktleider in de bedrijfswagenmarkt. “Onderzoek wijst uit dat de helft van de fleetowners moeite heeft met elektrificatie van de vloot. Maar iedere klant heeft zijn eigen pijnpunten: met Ford Pro kunnen we maatwerk bieden op het gebied van financiering, software, telematica of charging. En natuurlijk op het gebied van de bestelauto zelf die er in meerdere varianten is.”

Prijzen van de E-Transit in Nederland beginnen bij € 58.0752 voor een chassis cabine en bij € 58.8252 voor een gesloten bestelauto.

Belangrijk uitgangspunt onder Fords nieuwe brede totaaloplossing is dat het fleetowners niet beperkt tot één merk: dus niet alleen Fords kunnen worden aangesloten op de charging solutions of fleetmanagement-oplossingen die het biedt. Alle voertuigen kunnen onderdeel uitmaken van dit ecosysteem van Ford. “Zie ons als de partij die alles samenbrengt”, aldus Schep.

Ford Pro heeft voor de verschillende divisies mensen aangetrokken die doorgaans niet uit de autobranche komen. Voor hun depot-charging solutions heeft het vorig jaar een softwarebedrijf overgenomen om de kennis in huis te halen. Volgens Iza Lozowska, European manager van Ford Pro Charging, biedt Ford Pro Charging nu één geïntegreerde oplossing voor het gehele laadproces. Waarbij altijd naar de meest geschikte laadoplossing wordt gezocht. “Geleverd door een partner die ze kunnen vertrouwen”, aldus Lozowska.

De E-Transit introduceert het SYNC 45-communicatie- en informatiesysteem in de bedrijfswagens van Ford. Het systeem is twee keer sneller dan SYNC 3 en is intuïtief te bedienen via een 12-inch touchscreen, dat niet reflecteert en met één veeg schoon te maken is.

Ook de telematica-oplossing van Ford Pro kan worden aangesloten op voertuigen van andere merken. Hoewel de E-transit, via de standaard modem in de auto, doorgaans wel meer informatie levert dan de dongels die op de andere voertuigen moeten worden gezet. De software van Ford is allemaal ook aan te sluiten op bestaande fleetmanagementsystemen van bijvoorbeeld leasemaatschappijen of die van fleetowners zelf.

Ook voor financiering wil Ford Pro een partner zijn. Zelfs bij het uitzoeken van (lokale) subsidies kan Ford worden ingezet. Nieuw wordt ook Ford Fleet Management. Dit biedt toegang tot het volledige aanbod van Ford Pro en, een alles-in-één-pakket geleverd door Ford in samenwerking met ALD Automotive. Inclusief wagenparkbeheer. Het moet deze zomer gestalte krijgen.

De nieuwe E-Transit Custom, een volledig elektrische bedrijfswagen met 380 kilometer actieradius (WLTP), een volledig trekgewicht en DC-snelladen, inclusief unieke Pro-Power Onboard-functie

En dan is er natuurlijk nog de bestelauto zelf. TrendsinAutoleasing kon in Barcelona er slechts enkele uren in rondrijden, maar al snel werd duidelijk dat dit een van de best rijdende bestelauto’s op de markt is. De actieradius van de E-Transit, standaard uitgerust met een accupakket van 68 kWh, is 317 km (WLTP). Voor zuinig rijden is er de ‘L-mode’ van de automatische versnellingsbak waarmee veel energie geregenereerd kan worden. Het werkt allemaal perfect. Net als het digitale infotainmentsysteem ter grootte van een flinke tablet. Vanzelfsprekend is de E-Transit volledig digitaal ‘connected’, een voorwaarde om te passen in de nieuwe Ford Pro ecosysteem.

Verder is er het Ford Pro Service FORDLiive-systeem voor het maximaliseren van de productiviteit. Dit systeem maakt gebruik van actuele voertuigdata en legt contact tussen klanten, voertuigen, dealers en Ford Pro-experts. Dit moet resulteren in minder stilstand, minder tijdrovende ritten naar de dealer en snellere reparaties in de werkplaats. Sinds de introductie in maart 2021 heeft FORDLiive al bijna 125.000 dagen aan stilstand bespaard, zegt de fabrikant. Het doel is om de bedrijfswagens van klanten honderd procent van de tijd inzetbaar te houden. Ford Pro verwacht dat FORDLiive de stilstand van het wagenpark tot zestig procent kan reduceren.

Categorie: Bestelauto's / Logistiek
Labels: Ford E-Transit, Ford Pro