6 extra elektrische kilometers met Active Air Skirt (AAS)

woensdag 24 januari, 2024 Photo

In de zoektocht naar manieren om de luchtweerstand van elektrische auto’s nog verder omlaag te brengen, presenteert Hyundai Motor Group (HMG), waartoe ook Kia behoort, de Active Air Skirt (AAS). Deze technologie zorgt ervoor dat de aerodynamische weerstand tijdens rijden op hogere snelheden wordt geminimaliseerd, waardoor het rijbereik en de rijstabiliteit van elektrische auto’s moet verbeteren.

De Active Air Skirt van HMG bevindt zich tussen de voorbumper en de voorwielen en is tijdens normaal gebruik verborgen. AAS wordt geactiveerd bij snelheden boven de 80 km/u wanneer de aerodynamische weerstand groter wordt, en verdwijnt weer als de snelheid daalt tot 70 km/u. Het leidt de lucht die via het onderste deel van de bumper binnenkomt in goede banen. Het regelt effectief de turbulentie die rond de wielen van de auto wordt gegenereerd.

Volgens HMG draagt het niet alleen bij aan het rijbereik van een EV – bij Genesis GV60 kwam er 6 kilometer rijbereik bij – het heeft ook invloed op de rijstabiliteit en het windgeruis. Tevens wordt de neerwaartse kracht van de auto vergroot, wat de tractie en de stabiliteit bij hoge snelheden ten goede komen.

Massaproductie van de nieuwe technologie wordt nu overwogen. “De verwachting is dat deze technologie een nog groter effect zal hebben op modellen als SUV’s, waarvan bekend is dat het verbeteren van de aerodynamische prestaties een extra grote uitdaging is”, aldus Sun Hyung Cho, Vice President en Head of Mobility Body Development Group bij HMG.

Om de aerodynamica van zijn elektrische auto’s te verbeteren, past HMG al verschillende technologieën toe, zoals achterspoilers, actieve luchtkleppen, luchtstroomgeleiders en wielkastverkleiners. De IONIQ 6 is hier een goed voorbeeld van. Dankzij slimme aerodynamische toepassingen bedraagt de luchtweerstandscoëfficiënt van deze 100 procent elektrische Hyundai slechts 0,21. Dit resulteert in een riant rijbereik, namelijk 614 kilometer. Dit betreft de versie met 77,4 kWh-batterij, achterwielaandrijving en 18-inch wielen.

Het E-GMP-platform waarop de nieuwe generatie elektrische auto’s van HMG wordt gebouwd. Omdat de vloer van het platform vlak is, blijkt het voor de aerodynamische prestaties effectiever om alleen het bandgedeelte af te schermen, zoals gebeurt met AAS

Categorie: Technologie / Innovatie
Labels: Hyundai, Kia