Drives…Toyota Auris: laagste tco in zijn klasse

maandag 30 november, 2015 Photo

Of deze bijtellingsknaller het straks ook in het post-bijtellingstijdperk goed gaat doen? Daarvoor hebben we maar eens de nieuwste versie van de Auris in huis gehaald. Uiteraard de meest populaire, de hybride Touring Sports. Toyota is zo’n beetje de uitvinder van hybride aandrijflijnen en dat ze al die jaren op het goede paard hebben gewed, blijkt na dieselgate eens te meer. Maar ook zonder sjoemelsoftware van de concurrent was en is deze techniek uiterst overtuigend.

Praktijkverbruik

Van alle gereden auto’s komt bovendien het praktijkverbruik het meest in de buurt van het theoretische verbruik. Helemaal als je de auto in eco-modus laat staan en het gejakker aan je voorbij laat gaan. Met enig gemak halen we dan 1 op 20. Dat is stadsautoverbruik. Maar hoe de rijstijl ook is, het onderstel van deze nieuwe Auris maakt vooral indruk. Hij is perfect in balans en ligt als een huis op de weg. Ondank het extra gewicht van de accu’s die deze hybride moet meetorsen. Wat dat betreft zou je de Auris niet in het C- maar in het D-segment kunnen plaatsten. De standaard automaat maakt het leven ook stukken aangenamer in deze auto. Hoewel bij sportief rijden de motor erg snel in de toeren klimt vanwege de ‘CVT-achtige’ automaat.

Veiligheidspakket

Indrukwekkend is ook het veiligheidspakket waarover de nieuwe Auris inmiddels beschikt. Onder de noemer Toyota Safety Sense kan er bijvoorbeeld een Pre-Collision System (PCS) in worden geschroefd, eventueel met voetgangersdetectie. Tussen snelheden van 10 tot 80 km/uur kan het systeem zelf remmen om een aanrijding te voorkomen. Het Lane Departure Alert stuurt eventueel bij en is er Adaptive Cruise Control. Ook fijn: de Automatic High Beam dat automatische schakelt tussen dim- en grootlicht. We hebben het getest en het werkt prima. Maar het belangrijkst van deze auto is toch wel de hybride techniek waar de elektromotor samenwerkt met een benzinemotor. Het zorgt voor de laagste tco in zijn klasse. Een omslagpunt met diesel is er eigenlijk niet. Of je moet ver boven 50.000 kilometer per jaar rijden.

Prijzen vanaf: 24,395,- euro (Hybride)

Categorie: Drive
Labels: Toyota