Volkswagen onthult de nieuwe Passat

woensdag 6 februari, 2019 Photo

In het jaar dat de 30-miljoenste Passat van de band rolt, presenteert Volkswagen een nieuwe versie met nieuwe motoren, een vernieuwd design en nieuwe technologie. Een wereldprimeur daarbij is Travel Assist, dat gedeeltelijk autonoom rijden bij snelheden tot 210 km/h mogelijk maakt. De vernieuwde Passat komt aan het begin van het vierde kwartaal van dit jaar op de markt.

Grille en bumpers zijn nieuw vorm gegeven, ook zijn de LED-koplampen, -dagrijverlichting, -mistlampen en -achterlichtunits vernieuwd. Maar veelal blijft het een oude, vertrouwde Passat. Het interieur is daarbij gemoderniseerd door het Digital Cockpit. In de middenconsole is er een ruim, open opbergvak met optioneel een draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones en een USB-C-aansluiting. De Passat is er ook met een vernieuwd 700 Watt high-end soundsystem van Dynaudio.

IQ.DRIVE is daarbij de nieuwe naam voor alle assistentiesystemen van Volkswagen die (gedeeltelijk) autonoom rijden mogelijk maken. Travel Assist is één van deze systemen. De toepassing ervan in de Passat is een wereldprimeur, meldt VW. Travel Assist maakt gebruik van de adaptieve cruise control (ACC) om de auto in lengterichting te geleiden. Lane Assist zorgt ervoor dat de Passat binnen de wegmarkeringen blijft (zijdelingse geleiding). Daarmee is gedeeltelijk geautomatiseerd rijden mogelijk tot 210 km/u. Wel blijft uiteraard de waarschuwing dat als de bestuurder de handen langer dan 10 seconden van het stuur haalt. In het uiterste geval kan zelfs een remingreep van Emergency Assist volgen.

Extra elektrische range

De vernieuwde Passat GTE krijgt een grotere elektrische actieradius van circa 55 km volgens WLTP (70 km volgens NEDC). De nieuw samengestelde rijmodi maken het mogelijk dat de herwonnen energie gerichter ingezet kan worden voor bijvoorbeeld emissievrij rijden in de stad. De combinatie van een elektromotor en een benzinemotor (systeemvermogen 160 kW/218 pk) maakt de Passat GTE tevens tot een comfortabele en veilige kilometervreter, aldus Volkswagen.

Wat motorengamma betreft is er een nieuwe 2.0 TDI Evo, een 110 kW/150 pk sterke diesel, die per kilometer naar verwachting gemiddeld 10 gram minder CO2 uitstoot dan zijn voorganger. De 2.0 TDI Evo is de eerste van een nieuwe generatie dieselmotoren van Volkswagen. De Passat is er ook met TSI-benzinemotoren (110 kW/150 pk, 140 kW/190 pk en 200 kW/272 pk). Naast de nieuwe 2.0 TDI Evo bestaat het dieselgamma uit drie motoren (88 kW/120 pk, 140 kW/190 pk en 176 kW/240 pk). Alle vernieuwde Passats worden standaard geleverd met een partikelfilter en voldoen aan de Euro 6d-TEMP emissierichtlijn.

De vernieuwde Passat wordt in het begin van het vierde kwartaal van 2019 in Nederland verwacht. De Nederlandse uitvoeringen, prijzen en exacte specificaties worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.

Categorie: Leasetoppers
Labels: Volkswagen Passat