Audi komt met ‘kleinere’ e-tron

maandag 5 augustus, 2019 Photo

Nog dit jaar moet hij kunnen worden geleverd: de nieuwe ‘kleinere’ Audi e-tron 50 quattro met een 71 kWh sterke accu en een bereik van meer dan 300 kilometer. De grotere broer (e-tron 55 quattro) heeft een accu van 95 kWh en komt volgens WLTP-opgave 514 kilometer ver. Prijs van de kleinere broer: vanaf zo’n 72 mille, ofwel vanaf zo’n 280 euro netto bijtelling per maand.

De auto is vanaf nu te bestellen. De marktintroductie staat gepland voor november dit jaar. De eerste exemplaren van de Audi e-tron 50 quattro komen als zogenaamde Launch editions naar Nederland.

De Audi heeft, net als zijn grotere broer, twee elektromotoren. Het  gezamenlijk vermogen is 230 kW en een koppel van 540 Nm. Dat moet de auto in 7 seconde naar de 100 km/h doen accelereren. Zijn topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 190 km/u. Om zo efficiënt mogelijk te rijden, wordt de e-tron 50 quattro in de basis aangedreven door de achterste elektromotor en springt de voorste motor razendsnel bij wanneer nodig. Met zijn adaptieve luchtvering en het lage zwaartepunt biedt ook deze e-tron een indrukwekkende rijdynamiek, aldus Audi.

Niet onbelangrijk: de e-tron kan tot 120 kW laden bij een zogenaamd high-power laadstation. Dit betekent dat de elektrische SUV in ongeveer een half uur al is opgeladen voor de volgende lange afstand. Als alternatief kan de batterij worden gevoed met wisselstroom (AC). Bij een laadcapaciteit van 11 kW duurt dit ongeveer zeven uur. Voor thuis opladen is de Audi e-tron 50 quattro standaard uitgerust met een compact mobiel oplaadsysteem. Het ondersteunt een laadcapaciteit tot 11 kW bij aansluiting op een industrieel stopcontact van 400 volt. Tot 2,3 kW is mogelijk met een 230 volt stopcontact.

Eerder constateerde ev-testrijder Arjan de Putter voor TrendsinAutoleasing al dat Audi iets bijzonders doet met de accu en zijn ‘laadkarakteristiek’. Vorsprung durch laden, schertste hij in zijn eerdere artikel. De nieuwe e-tron lijkt die ‘vorspung’ vast te houden, althans in ieder geval op papier. Audi stelt dat het hoge rendement mede kan worden toegeschreven aan de nieuw gekalibreerde aandrijflijn en verschillende optimalisaties aan het hoogspanningssysteem. Ook het lagere gewicht van de accu en de standaard aanwezige warmtepomp dragen bij aan de hoge efficiency. Die laatste voorziening regelt niet alleen de temperatuur van het interieur en de accu, maar koelt ook de elektromotoren, de elektronica en de lader.

De Efficiency Assistant helpt bovendien de bestuurder zo economisch mogelijk te rijden door het geven van advies over het accumanagement. Het systeem maakt gebruik van radarsensoren, camerabeelden, navigatiegegevens en car-to-X-informatie om de verkeersomgeving en de route te detecteren. In combinatie met de adaptieve Cruise-Assist kan de Efficiency Assistant de auto daarnaast voorspellend laten afremmen en versnellen.

Categorie: Leasetoppers
Labels: Audi e-tron