Ford Mustang Mach-E nu te reserveren onder de 50 mille!

woensdag 4 december, 2019 Photo

Ford blaast de Mustang nieuw leven in: een vol-elektrisch leven en bovendien eentje als SUV. De auto komt volgend jaar op de markt (Q4) en zal dus in de, tegen die tijd, ‘vertrouwde’ 8-procents bijtellingscategorie vallen. De elektrische aandrijflijn levert 190 kW/258 pk op de achterwielen en is leverbaar in twee varianten: met 450 km range of 600 km.

De importeur meldt dat de Mustang Mach-E vanaf nu al is te reserveren, tegen een aanbetaling van 1.000 euro. De richtprijzen beginnen bij 49.925 euro. Dan is er een ‘standaard range’, de 75,7 kWh sterke accu zorgt voor een WLTP-bereik van 450 kilometer, aldus Ford. Met een ‘extended range’ (98,8 kWh) is het bereik maar liefst 600 km (WLTP). Prijzen voor die uitvoering beginnen bij zo’n 60 mille.

De versie met vierwielaandrijving en extended range accu levert een systeemvermogen van 248 kW (337 pk). Later komt er ook nog een krachtigere GT. Die levert 342 kW (465 pk) en 830 Nm koppel2 en accelereert in minder dan vijf seconden van 0-100 km/u. In alle gevallen gaat het om voorlopige warden, benadrukt Ford.

In de basisuitvoering krijgt de auto onder meer adaptieve cruise control met file-assentie, een 10.2 inch digitaal instrumentarium en het 15.5 inch centrale touchscreen met SYNC 4. Ont- en vergrendelen plus het starten van de auto gaat met de nieuwe ‘Phone As A Key’-technologie. Verder zijn op cloud-based connectiviteit en spraakbediening geïntegreerd. En omdat de Mustang toch te boek staat als muscle car: de bestuurder heeft de keuze uit drie rijmodi: Whisper, Engage en Unbridled. Op papier klinkt dat al goed.

Door de accu in de bodemplaat van de Mustang Mach-E te integreren, hebben de ingenieurs zogenaamd een SUV met Mustang-waardige rijdynamiek gecreëerd, die tegelijk ruimte biedt voor vijf inzittenden en bagage. Leaseauto waardig dus.

Wat betreft opladen: Ford levert een Ford Connected Wallbox, waarmee opladen tot vijf keer sneller gaat dan met een regulier stopcontact. Bij de versie met extended range en vierwielaandrijving laadt de Wallbox per uur 62 kilometer rijbereik. De Ford Home Charge Cable, die bij de auto wordt geleverd, maakt het mogelijk om per uur 14 kilometer rijbereik te laden met een regulier Europees stopcontact.

Ford is overigens ook medeoprichter en aandeelhouder van het consortium IONITY dat de bouw van 400 snellaadstations met 150 kW laadvermogen in Europa voor ogen heeft. Die moeten eind 2020 gerealiseerd zijn. Tien minuten laden betekent 93 kilometer rijbereik voor de Mustang Mach-E met extended range accu en achterwielaandrijving. De versie met standaard accu is bij deze snellaadstations in 38 minuten van tien naar tachtig procent op te laden.

“Met de nieuwe Mustang Mach-E breekt er een nieuw tijdperk aan voor Ford. We kijken er enorm naar uit dit te delen met onze Europese klanten”, aldus Rowley, President van Ford Europa. “Deze auto biedt zoveel meer dan alleen lage uitstoot; het gaat om de rijervaring en het stressvrij rijden voor elektrische rijders.”

Categorie: Elektrisch rijden / Plug-in
Labels: Ford, Ford Mustang Mach-E