Deze rijhulpsystemen (waaronder ISA?) zijn vanaf juni verplicht

donderdag 21 april, 2022 Verkeersveiligheid / Training

Ruim 45% van de zakelijke rijders heeft nog nooit van ISA gehoord, meldt VZR na onderzoek. Toch is het vanaf juni 2022 verplicht in nieuwe auto’s. In de EU-Verordening van eind 2019 staat omschreven welke systemen verplicht in de auto gemonteerd moeten zijn.

Tegenwoordig zitten nieuwe auto’s vol met veiligheidssystemen die ervoor zorgen dat de kans op ongelukken geminimaliseerd wordt. Deze systemen vallen onder de noemer ADAS, ofwel Advanced Driver Assistance Systems. Een aantal van deze systemen is omstreeks juli 2022 verplicht in nieuwe auto’s. VZR zocht uit om welke systemen het gaat.

  • Achteruitrijcamera
  • Gegevensrecorder voor incidenten
  • Intelligente snelheidsbegrenzer
  • Noodremsysteem
  • Parkeersensoren
  • Rijbaanassistentie
  • Verbeterde veiligheidsgordels
  • Vermoeidheids- en smartphonegebruik-waarschuwingssystemen
  • Voorbereidingen voor een alcoholslot
  • Voorruit met veiligheidsglas om zwakke weggebruikers bij aanrijdingen te beschermen

Intelligente snelheidsbegrenzer (ISA)

Vooral de intelligente snelheidsbegrenzer, ISA, deed stof opwaaien. De naam deed overkomen als een speedlimiter waarbij verkeersbordherkenning gebruikt werd om de auto niet harder dan de toegestane snelheid te laten gaan. In werkelijkheid blijkt het om een rijhulp te gaan dat via systemen als adaptieve cruise control, de navigatie en verkeersborden langs de weg de bestuurder op de toegestane snelheid attent maakt. Dit kan doormiddel van een geluidssignaal en een knipperend symbool in het instrumentenpanel, maar ook door middel van een (lichte) rem ingreep.

VZR vroeg haar leden of dit systeem verschil gaat uitmaken. Ruim 45% van de zakelijke rijders gaf aan nog nooit van ISA te hebben gehoord. Bovendien wil 38% niet dat een systeem de snelheid gaat controleren. Slechts 16% is positief, 8% vind het een veilig en noodzakelijk systeem en 8% verwacht dat het de berijder zal helpen.

Werking van rijassistentiesystemen

Het is van belang dat bestuurders de werking van deze rijassistentiesystemen kennen en dus begrijpen hoe het gedrag van de auto hierdoor beïnvloed wordt, benadrukt VZR. Daarnaast werken deze systemen niet feilloos, vaak is de infrastructuur hier debet aan. Het wegennet is nog niet gestructureerd genoeg om deze rijassistentiesystemen ten alle tijden te laten werken. Denk bijvoorbeeld aan rijbaanassistentie op een polderweg, door het ontbreken van rijstrookmarkering werkt het systeem niet voldoende.

Daarom is het van belang om te benadrukken dit soort systemen er zijn om te assisteren. De bestuurder is altijd eindverantwoordelijk. Ook kunnen zaken als de juiste bandenspanning, rijden met gordel en het juiste onderhoud aan de auto de veiligheid ten goede komen.

Categorie: Verkeersveiligheid / Training
Labels: VZR